در قسمت اول این موضوع گفتیم که پژوهش های مرتبط با مغز در دهه گذشته، مباحثی را برای افرادی که با نوجوانان و جوانان کار می کنند، روشن کرده است. مغز بین ۱۲ تا ۲۵ سالگی به کمک راه های جدیدی که فرد را آماده زندگی بزرگسالی می کند، تحول می یابد.


مقاله مرتبط : مغز شگفت انگیز نوجوان (قسمت اول)


این پژوهش های جدید به ما کمک می کند تا دریابیم که یک نوجوان مستعد چه اعمالی است:

  هیجان خواهی: انجام کاری برای هیجانی که در آن است.

  تازگی طلبی: تلاش برای پیدا کردن و ابراز هویت خود

  خطر پذیری: ترغیب به رفتن به مکان هایی نا آشنا با پیامد های نا معلوم

  ارتباط: جستجو تعامل اجتماعی با همسالان

با دانستن این مسئله، این پرسش مطرح است، که آیا مغز در دوره نوجوانی به جستجو و کاوش در این ۴ حیطه تمایل دارد تا بتواند برای زندگی خود آماده شود و رشد پیدا کند؟ و چه کارهایی انجام دادیم تا این فرایند رشد را تسریع کنیم؟

مغز شگفت انگیز نوجوان

فکر می کنیم که ما والدین، معلمان، مربیان و …، برای آماده سازی آن ها موفق نشده ایم. ما از روش های ناکارآمد برای تسکین این تمایلات (هیجان خواهی، تازگی طلبی، خطر پذیری و ارتباط) استفاده کرده ایم…

روش های ناکارآمد برای تسکین این تمایلات

اما اجازه دهید تا چند نمونه از آن ها رابیان کنیم:

  هیجان خواهی: به جای اعمال نفوذ بر این کشش، در کشف و جستجوی فرصت های جدید برای استفاده از مهارت هایشان، تمام مشغولیت و کامیابی خود را صرف پرداختن به مسائلی نظیر تتو کردن، سوراخ کردن بینی و یا ابرو یا سوار شدن بر ترن هوایی کرده اند.

  تازگی طلبی: به جای کشف توانایی های یگانه خود و مشارکت در کارها، به سمت مسائلی نظیر لباس پوشیدن عجیب و غریب و یا رنگ کردن موهای خود می روند.

  خطر پذیری: به جای ریسک کردن های معنا دار به منظور آماده شدن برای ورود به دوره بزرگسالی، این تمایل خود را با بازی های رایانه ای و ویدیویی، سریال های تلویزیونی و دنبال کردن شایعات بی اساس افراد مشهور ارضاء می کنند.

  ارتباط: به جای انجام رابطه رو در رو و ملموس، این تمایل خود را از طریق ارتباطات آنلاین و شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک برطرف می کنند.

لطفا متوجه باشید که ما قصد نداریم بگوییم که همه موارد بالا بد هستند. ما نیز در فیسبوک هستیم و یا عاشق سوار شدن بر روی ترن هواییم. اما در واقع آنچه می خواهیم بگوییم این است که راه های واقعی و معنا داری برای پاسخ گویی به این نیازهای مغز برای رشد پیدا کردن وجود دارد. در صورتی که اغلب ما از راه های ساختگی و ناکار آمد برای این موضوع استفاده می کنیم…

 

منبع: سایت psychology today

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب