پول تو جیبی کودکان

بهترین راه آموزش درباره پول، واگذاری مدیریت مقدار کمی از آن به فرد است. پول تو جیبی، پول بادآورده نیست. به عنوان قسمتی از درآمد و مخارج خانواده، پول تو جیبی هم قوانین و مسئولیت های خاص خودش را دارد.

مقدار پول تو جیبی را با توجه به نیازهای واقعی فرزندتان تعیین کنید. تعیین کنید که چه مخارجی را باید خود او متقبل شود بعد مقدار کمی هم برای تفریح، پس انداز یا خرید هدایا به پول توجیبی اضافه کنید. در آغاز هر سال تحصیلی و با تغییر مخارج فرزندتان مقدار پول توجیبی را مورد بازبینی قرار دهید. اندازه دقیق پول توجیبی فرزند شما بستگی به سطح رفاه خانواده شما و مخارج او در بیرون از خانه دارد.

نحوه خرج پول تو جیبی


مقاله مرتبط: استقلال فردی بهتر است یا پول؟


قوانین پول تو جیبی

  • قوانین مربوط به پول تو جیبی را مشخص کنید. اطمینان حاصل کنید که همه افراد خانواده معیارها و انتظارات در مورد پول تو جیبی را به خوبی فهمیده باشند. اگر توقع دارید قسمتی از این پول صرف پس انداز، پرداخت پول ناهار در مدرسه یا کمک به موسسه خیریه شود این موضوع را مستقیما با فرزندتان در میان بگذارید.
  • پول توجیبی را سر وقت و به طور منظم بپردازید. اگر پرداخت ها پراکنده و بی نظم باشند فرزندتان نمی تواند مدیریت مالی را تجربه کند. اطمینان یابید که فرزندتان می داند اگر پولش تمام شود باید برای درخواست پول تا نوبت بعدی صبر کنید. در مورد فرزند بی پول تان احساس ترحم نداشته باشید. به کودکان کوچک تر هفته ای یک بار پول تو جیبی بدهید. به کودکان بزرگ تر می توانید به صورت هفتگی یا ماهیانه پول توجیبی بدهید.
  • هیچ وقت به عنوان تنبیه از پرداخت پول تو جیبی سرباز نزنید. نمی خواهید فرزندتان پول را در ارتباط با عشق و محبت بشناسد.
  • هیچ وقت برای دستیابی به موفقیت مثلا گرفتن نمره های بهتر میزان پول تو جیبی را افزایش ندهید. می توانید موفقیت ها را به طریقه ای دیگر مثلا بیرون رفتن با یکدیگر یا پختن غذای مورد علاقه او جشن بگیرید.
  • هیچ وقت پرداخت پول تو جیبی را به انجام وظایف روزمره خانگی ارتباط ندهید. کارهای خانه، مانند تمیز کردن اتاق خواب یا کمک در پخت و پز، مسئولیت های فرزند شما برای زندگی در خانواده است.
  • پول تو جیبی را بدون قید و بندهای فراوان پرداخت کنید. پول توجیبی متعلق به فرزندتان است و می تواند هر جور دلش می خواهد آن را خرج کند و در عین حال شما می خواهید او را به سمت خرید کالاهایی سوق دهید اما توجه داشته باشید که فرزندتان در خانه شما و با مقررات شما زندگی می کند و این شما هستید که تعیین می کنید چه چیزی نامناسب است. از قبل خودتان را برای برخورد با این موقعیت آماده کنید که فرزندتان برای خرید چیزی که موافق خرید آن نیستید برای مدت طولانی پول پس انداز کرده است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب