کودکی شاد

شما والدین دوست دارید که کودکی شاد داشته باشید. با تشویق کودک، به او می‌آموزید که بیشتر اوقات، خود را در بالاترین حد شاد زیستن قرار دهد. در این قسمت ده راز پرورش کودکی شاد ارائه می‌شود.


مقاله مرتبط: فرزند شاد و سرزنده داشته باشید!


۱۰ راز داشتن کودکی شاد

۱. به کودکتان عشق بورزید

اولین راز پرورش کودکی شاد، تمجید از اوست. وقتی کودکان بزرگ می‌شوند، دانستن اینکه علایق، عقاید، خصوصیات و استعدادهایشان باارزش تلقی می‌شود، پایه‌گذار شادی سال‌های بعدی زندگیشان خواهد بود. البته پذیرش کودک، به معنای چشم‌ پوشی همیشگی از خطاهایش نیست. یاد بگیرید که عملکرد کودک را نقد کنید نه شخصیت او را. همچنین، آنچه را که از کودک می‌خواهید به او بگویید نه آنچه را که نمی‌خواهید.

۲. افکار مثبت القا کنید

وقتی کودک شما بداند که به او اطمینان دارید و باورش کرده‌اید، احساس می‌کند که دست یافتن به همه‌ چیز برایش امکان ‌پذیر است. افکار کودک نسبت به خود بیشترین اهمیت را دارد. بنابراین والدین باید افکار مثبت به کودک خود القا کنند.

۳. مقررات منصفانه وضع کنید

کودکان کم ‌سن‌ و سال با احساس امنیت شاد می‌شوند. فرض کنید که در بالای آبشار مرتفعی ایستاده‌اید، در صورتی از ایستادن در آنجا لذت خواهید برد که حفاظی در برابرتان باشد، در غیر این صورت، دچار اضطراب خواهید شد. کودکان هم این‌گونه‌ هستند. وقتی که چارچوب محکمی برای رفتارهایشان وجود داشته باشد، پیشرفت می‌کنند.

۴. ابعاد مثبت را برجسته کنید

به کودک خود بفهمانید که هیچ مشکلی وجود ندارد که به اتفاق هم نتوانید آن را حل کنید. همچنین به او بیاموزید که خوش ‌بین باشد. اگر اتفاق بدی افتاد، با صدای بلند فکر کنید و بگذارید او افکار شما را بشنود: وای، نه… باورم نمی‌شود که این اتفاق افتاده، اما درستش می‌کنم، چیز مهمی نیست.

۵. حلقه شادی کودکتان را کامل کنید

به کودکتان کمک کنید ارتباطات دوستانه‌اش را حفظ کند و گسترش دهد. داشتن ارتباطات قوی و مهارت برقراری آن از شروط اصلی شاد زیستن در آینده است.

کودکی شاد

۶. کودکان را به تحرک بیشتر وادارید

کودکان امروز سنگین‌وزن‌تر هستند و این برای سلامت و شادابی آنها مضر است. کودکان چاق، در مقایسه با سایر کودکان، اعتماد به ‌نفس کمتری دارند و افسرده‌تر هستند. اگر کودکان سرگرمی‌های پرتحرک خارج از خانه را جانشین فعالیت‌های کم‌تحرک خانگی کنند و به ‌جای غذاهای آماده‌ای که فاقد ارزش غذایی است، غذاهای سالم و طبیعی بخورند، از فواید شاد زیستن بهره خواهند برد. بازی با سایر کودکان، قدرت خلاقیت کودکتان را تقویت می‌کند و مهارت‌های اجتماعی را به او می‌آموزد.

۷. شادی را در جعبه یادگاری‌ها ذخیره کنید

اشیای مورد علاقه کودکتان، عکس‌ها، کارت‌پستال‌ها، یادگاری‌ها، کاردستی‌هایی را که یادآور خاطرات شاد برای کودک هستند داخل جعبه‌ای قرار دهید. هرگاه کودکتان بیمار است یا غمگین و به لبخندی ساده نیاز دارد، آنها را از جعبه بیرون آورید و به او نشان دهید.

۸. لحظات جادویی ارتباط را بیابید

اخیراً از پنج تا هفده ساله‌ها پرسیده شد که خواهان چه چیزی هستند که با پول نمی‌شود خرید. همه آنها در پاسخ گفته بودند که والدین و توجه آنها هستند. کودکان ما می‌خواهند که به آنها فکر کنیم. برنامه‌هایی ترتیب دهید که همه اعضای خانواده بتوانند در آن شرکت کنند و لذت ببرند (کوهنوردی، پیاده‌روی…). کودکان را در فعالیت‌های روزمره‌تان مانند انجام دادن کارهای خانه، خرید و آبیاری باغچه شریک کنید.

۹. ژن تلاش دوباره را به کودک خود منتقل کنید

سعی نکنید کودک خود را از همه ناراحتی‌ها دور نگه دارید. به او کمک کنید بیاموزد چگونه با آنها مواجه شود. اگر شکست درسی یا غیردرسی او را ناامید کرده، کمک کنید تا هرچه سریع‌تر به وضعیت عادی خود برگردد. تشویقش کنید تا احساسات خود را در قالب نوشته یا نقاشی بیان کند. شما الگوی کودکتان هستید. مطمئن شوید که الگوی مناسبی در مقابل او است. روحیه خود را در هیچ شرایطی نبازید.

۱٠. در او شگفتی ایجاد کنید

هنگامی که کودک با چیزی بزرگ‌تر از خودش مواجه می‌شود، خواه پدیده‌ای فیزیکی باشد یا معنوی، احساس رضایت خاطر می‌کند. با کودکان درباره عقاید خود، خداوند و مقدسات دینی صحبت کنید. لازم نیست که او همه جزییات را درک کند. با او در جنگل قدم بزنید، به ستارگان خیره شوید، به تماشای یک کرم کوچک در گل ‌ولای بنشینید. احساس مراقبت و توجه در کودکان را پرورش دهید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب