افزایش اعتماد به نفس در کودکان

اعتماد به نفس در کودکان در برقراری رابطه اجتماعی و موفقیت و آینده فرزندان بسیار موثر است و والدین به دنبال راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس در فرزندانشان هستند. در ادامه ۶ راهکار عملی برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان را ارائه می دهیم.


مقاله مرتبط: به فرزندانتان اعتماد بنفس هدیه دهید

مقاله مرتبط: ارتقا اعتماد بنفس و احساس خودارزشمندی در کودکان


راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان

۱- زمانی که فرزندتان می خواهد با شما صحبت کند، اگر آب دستتان است زمین بگذارید و سر تا پا گوش شوید و تا زمانی که صحبت های او تمام نشده است، صحبت نکنید و در ضمن نخواهید در آن زمان نقش معلم را ایفا کنید و اشتباهات او را اصلاح کنید. با این کار او درمی یابد که چقدر برای او ارزش و احترام قایل هستید.

۲- هر زمان که احساس خوبی نسبت به فرزندتان پیدا می کنید، آن را به صورت عملی و زبانی و از صمیم قلب ابراز کنید. گفتار و رفتار محبت آمیز و ستایشگرانه اولا باعث می شود تا کودک از حس و نظر شما در مورد خودش مطلع و مطمئن شود و ثانیا آنها را در درون خود تکرار و نهادینه کند این باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکان می شود.

۳- در تشویق و تحسین کردن و توجه به او دست و دل باز باشید. نگران نباشید، این عمل شما منجر به لوس شدن کودک نمی شود. در واقع بچه هایی که چنین کمبودی را حس می کنند، گرایش به لوس شدن دارند. به جای اینکه سرزنش گر, منع کننده و  توبیخ گر باشید سعی کنید تا حد ممکن اشتباهات او را نادیده بگیرید و بر عکس با ذره بین به دنبال پیدا کردن رفتار و صفات خوب او باشید و از آنها در جمع تعریف کنید.

۴- از هر نوع طعنه زدن، دست انداختن و انگ زدن و دادن صفات نامناسب بپرهیزید. در برخی موارد لازم است تا رفتار نامناسب و نه شخصیت کودک مورد انتفاد قرار گیرد ولی هرگز این اجازه را ندارید که سرزنش شما همراه با تحقیر وتمسخر باشد. کلماتی همچون دست وپا چلفتی، تنبل، هپلو، خنگ و … مثل تیری زهر آگین بر حرمت نفس کودک است. (کودک تا شش سالگی درکی از شوخی ندارد).

برای سنجش میزان اعتماد به نفس خود اینجا کلیک کنید.

۵- در تصمیم گیری هایی که به نحوی کودکان نیز دخیل هستند، نظر او را جویا شوید و اگر تصمیم او زیانبار نیست حتما انجام دهید.

۶- در بازی ها گاهی ببازید و نشان دهید شکست آخر خط نیست. گاهی نیز به عمد اشتباه کنید و به فرزندتان نشان دهید بزرگ ترها نیز ممکن است اشتباه کنند ولی باید مسئولیت اشتباه خود را بپذیرند و سعی در اصلاح آن داشته باشند.

و بدانیم که:

اگر کودک بطور دائم با سرزنش وتوبیخ روبرو باشد، محکوم کردن را می آموزد.

و اگر بطور دائم با تشویق روبرو باشد، اعتماد واطمینان را می آموزد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب