لباس پوشیدن کودکان

کودکان بین سنین ۲-۴ سالگی تقریبا تمام قسمت های لباس پوشیدن را یاد می گیرند، در ۲ سالگی می توانند پیراهن یا شلوار را از تن در آورند و در ۳ سالگی می توانند آن را بپوشند. در ۳/۵ سالگی می توانند دکمه ها را ببندند. در ۵ سالگی می توانند تمام قسمتهای لباس پوشیدن به جز بستن بند کفش را خودشان انجام دهند.

البته فراموش نکنید بین کودکان تفاوت وجود دارد و هرگز آنها را باهم مقایسه نکنید در ابتدا بهتر است مهارتهای لباس پوشیدن را به  کودک آموزش دهید و لباس پوشیدن رابرای او خوشایند کنید، زمانی که کودک بی حوصله و خواب آلود یا گرسنه هست خیلی در این کار اصرار نورزید، اگر خودتان احساس گرما یا سرما می کنید با او هم همان طور رفتار نکنید و موارد زیر را رعایت کنید.


مقاله مرتبط: آموزش مهارت ها به کودکان جهت خودکفایی آن ها

مقاله مرتبط: کودکانی مستقل داشته باشیم


نکات مهم در آموش لباس پوشیدن

۱) هرگز برای خوشایند دیگران و تعریف و تمجید و یا به اصطلاح شیک و گران بودن، لباس برای کودک تهیه نکنید و او را مجبور به پوشیدن لباس نکنید.

۲) لباس های راحت و مناسب تهیه کنید. در انتخاب نوع و مدل و جنس لباس دقت نمایید.

۳) گاهی اوقات برای تهیه لباس نظر کودک را بپرسید و می توانید برای خرید لباس با هم بروید.

۴) هنگام پوشیدن لباس برای او شعر بخوانید ، قصه تعریف کنید و یا اسباب بازی به دستش دهید تا با آن بازی کرده و حوصله اش سر نرود .

۵) برای او توضیح دهید چرا و چگونه لباس می پوشیم و هر لباسی مناسب چه مکان و چه فصلی است، می توانیم در این هنگام شعرهایی در مورد اعضای بدن و لباس های مختلف بخوانیم و از کتاب ها و فیلم هایی که در این زمینه هستند استفاده کنیم.

لباس پوشیدن کودکان

۶) او را تشویق کنید که لباس عروسک هایش را بپوشاند و یا لباس های آنها را عوض کند.

۷) کودک رابا خودتان مقایسه نکنید، صبور باشید، او به اندازه شما مهارت و توانایی و تجربه ندارد که به همان سرعت لباس پوشیده، زیپ و دکمه و بند را ببندد.

۸) می توانید با هم شروع به لباس پوشیدن کنید و این کار را به یک مسابقه تبدیل کنید. بهتر است پدر با پسر و دختر با مادر لباس بپوشد که همراه باهم مسائل مردانه و یا زنانه را تجربه کرده و یاد بگیرند.

۹) پیشرفت هایش را تحسین و تشویق نمایید. می توانید مسابقه ای ترتیب دهید مثلا به او بگویید اگر ظرف ۵ دقیقه شلوارش را بپوشد جایزه می گیرد.

۱۰) هنگام رفتن به جایی از قبل لباس ها را آماده کرده و اگر در پوشیدن لباس کند است زمان بیشتری را برای آماده شدن اختصاص دهید تا نیازی به عجله کردن نباشد.

۱۱) اگر برای پوشیدن لباس نامناسبی اصرار می کند بدون عصبانیت برایش توضیح دهید به چه دلیل نمی تواند آن لباس را بپوشد و به او قول دهید در جایی دیگر به او اجازه پوشیدن آن را خواهید داد اگر قانع نشد با جدیت مانع شوید و وقتی حرف تان را پذیرفت سریع او را تحسین کنید. البته کمی انعطاف پذیر باشید مثلا اگر دختر ۳ ساله شما در یک روز سرد زمستان اصرار کرد که با لباس عروسش همراه با تاج و تور مخصوص آن که تازه برایش خریده اید می خواهد به مهد برود تا دوستانش او را ببینند سخت گیری نکنید برای یک بار به او این اجازه را بدهید مشروط به آن که هنگام خروج از خانه پالتو و کاپشن تنش باشد و یا با وسیله نقلیه به مهد بروید تا سرما نخورد و در ضمن یک دست لباس مناسب هم همراه ببرید، به مربی بدهید که بعد لباسش را عوض کند. و به کودک تذکر دهید که اگر لباسش کثیف یا پاره شود خودش مسئول آن است و لباس دیگری برای او تهیه نخواهید کرد.

۱۲) نکته ای را که نباید هیچ گاه فراموش کنید این است که گاهی اوقات خود شما مقصر هستید مثلا زمانی که کودک کوچکتر است و تمایل به پوشیدن لباس هایش دارد شما مانع شده و می گویید تو نمی دانی و یا چون این عمل به کندی توسط او صورت می گیرد حوصله نمی کنید و به او مجال نمی دهید و مرتبا می گویید زود باش، چقدر کندی، دیر شد و … ولی بعدها که بزرگتر شد از او این انتظارات رادارید و در این موقع کودک به دلیل خاطرات بدی که در ذهنش مانده تمایل نشان نمی دهد.

۱۳) چنان چه روش های ذکر شده موثر نبود از محدودیت موقت استفاده نمایید یعنی می توانید کودک را از تفریح، غذای مورد علاقه، تماشای تلویزیون … به مدت کوتاه مثلا برای همان روز محروم نمایید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب