درمان و ترک قمار بازی

انواع مختلفی از اعتیاد وجود دارد؛ در برخی مواد درگیر هستند و در برخی نه مانند قمار . اعتیاد به عنوان یک الگوی رفتاری ماندگار، تعریف شده و با این نشانه ها مشخص می شود:

  • تمایل یا نیاز به ادامه فعالیت که خارج از کنترل فرد است.
  • تمایل به افزایش فراوانی یا طول فعالیت به مرور زمان.
  • باعث وابستگی روانی می شود و اثرات مضری بر فرد و جامعه می گذارد.

درمان و ترک قمار بازی

راه هایی برای غلبه بر میل به  قمار

  – برنامه ریزی برای جلوگیری از بی حوصلگی:

این افراد معمولا دوره هایی از بی حوصلگی را در زندگی خود، تجربه می کنند. سعی کنید برنامه خود را طوری تنظیم کنید که فرصت برای قمار پیدا نکنید. قمار بازان آستانه پایین برای خستگی دارند. هنگامی که با یک کار خسته کننده و بدون هیجان  مواجه می شوند، همواره از آن اجتناب کرده و یا آن را تکمیل نمی کنند.

  – امروز زندگی کنید:

به این معنا که گذشته را فراموش کنید، مخصوصا چیزهایی که در قمار از دست داده اید. تمرکز خود را بر آنچه که امروز می توانید برای بهبود اعتیاد خود انجام دهید،‌ نگه دارید.

  – کاری متفاوت انجام دهید:

مغز شما به قمار کردن عادت کرده است، و نیاز به تحریک شدن مداوم دارد و شما دست نگه داشته اید. سعی کنید روزانه برای خود، اهداف و وظایف جدیدی تعیین کنید. هنگامی که شما بر روی حل مسئله متمرکز هستید، ‌وقتی که میل به قمار کردن به سراغ شما می آید، بهتر می توانید با آن مقابله کنید.

  – برگرداندن سرگرمی های قدیمی:

همواره این افراد سرگرمی و علایق زیادی را از دست دادند و بیشتر و بیشتر به قمار اعتیاد پیدا کرده اند. بعد از اینکه قمار کردن را پایان دادید، بسیار مهم است که سرگرمی های قبلی خود را برگردانید. این امر نه تنها باعث افزایش عزت نفس شما می شود، بلکه راه های جدیدی را در زندگیتان به وجود می آورد.

  – پیدا کردن راه های جدید برای مقابله با استرس:

استرس زیاد، می تواند باعث عود دوباره قمار شود. بسیار حیاتی است که راهی برای مقابله با استرس پیدا کنید؛ مانند ورزش کردن، مراقبه و یا صحبت با یک دوست مورد اعتماد.

روان درمانی و مشاوره، به شما کمک خواهد کرد تا زخم های احساسی قدیمی خود را بهبود بخشید. با شناسایی آسیب پذیری شخصی خاص به عود، محرک های پنهان و با برنامه ای برای حفظ و مراقبت موفق از بهبودی خود،‌ می تواند کمک شایانی برای شما داشته باشد.

 

منابع:

(۱) A public mental health issue: Risk-taking behaviour and compulsive gambling. Peck, Cecil P. American Psychologist, Vol 41(4), Apr 1986, 461-465.

(۲) Attributional style in pathological gamblers in treatment. McCormick R.A. & Taber J.I Journal of Abnormal Psychology, 1988, 97, 368-370.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب