میلیون ها نفر در سراسر جهان، از خلق و خوی افسردگی رنج می برند. با برآوردهای محافظه کارانه، افسردگی در حدود ۸۳ میلیارد دلار در سال، برای دولت ایالات متحده هزینه دارد. تحقیقات همواره نشان داده اند که افسردگی، اختلال شناختی و زوال عقل، در بزرگسالان سالمند رایج است.

افزایش تحقیقات در مورد پیری و مسائل مرتبط با آن،

همزمان که استانداردهای زندگی در سراسر جهان بهبود می یابد، زندگی مردم طولانی تر می شود. در ایالات متحده آمریکا، جمعیت ۶۵ سال و بیشتر بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، ۱۵ درصد افزایش یافته است و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰، به ۳۶ درصد افزایش یابد و به ۵۵ میلیون نفر برسد. این پیش بینی ها موجب افزایش تحقیقات در مورد پیری و مسائل مرتبط با آن، مانند افسردگی، اختلال شناختی و زوال عقل می شود.

افسردگی

از دست دادن حافظه کوتاه مدت

در حالی که کاهش جزئی عملکرد شناختی، بخشی از عادت پیری است، اختلال شناختی و افسردگی نیست. علاوه بر این، مطالعات نشان داده اند که افسردگی با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل همراه است. مطالعه جدیدی که توسط محققان مرکز مغز و اعصاب دانشگاه تگزاس در دالاس انجام شده است، ارتباطی بین اختلالات شناختی و افسردگی پیدا کرده است که نشان می دهد افسردگی می تواند باعث از دست دادن حافظه کوتاه مدت شود.

این اولین تحقیق است که از دست دادن حافظه در افراد مبتلا به افسردگی را که در محیط آزمایشگاهی انجام می شود، نشان می دهد.

روش تحقیق

محققان دریافتند که وجود افکار افسردگی باعث شد که شرکت کنندگان نتوانند به خاطر بسپرند که پس از آن، باعث از دست دادن حافظه شد. این افراد ۱۵۷ دانشجوی کارشناسی بودند که ۶۰ نفر آن ها با خلق افسرده طبقه بندی شده و بقیه به عنوان خلق غیر افسرده طبقه بندی شده بودند.

از همه خواسته شد به این سوال که آیا افکار آن ها افکار افسردگی یا افکار خنثی بوده است پاسخ که “درست” یا “نادرست” بدهند. پس از تکمیل پرسش ها، از شرکت کنندگان خواسته شد تا یک سری اعداد را حفظ کنند.

نتایج نشان داد که در بین شرکت کنندگان، افراد افسرده تعداد بیشتری از اعداد را نسبت به افراد عادی فراموش کرده بودند. علاوه بر این، مردم پس از پاسخ به سوال در ارتباط با افکار افسرده، تعداد بیشتری از اعداد را به نسبت زمان پاسخ دادن به یک سوال با تفکر خنثی، فراموش کرده بودند.

محققان، افسردگی را “پدیده تداخل” نامیدند که می تواند باعث کاهش ۱۲ درصدی حافظه کوتاه مدت شود. آن ها همچنین پیشنهاد کردند که تحقیقاتشان ممکن است به توضیح اینکه چرا افرادی که از افسردگی رنج می برند در تمرکز دچار مشکل هستند، عملکرد کاری ضعیفی دارند و اغلب کاهش روابط شخصی و اجتماعی را تجربه می کنند کمک کند.

حافظه کوتاه مدت

این مطالعه می تواند به دانشمندان در ایجاد رویکردهای درمانی جدید در درمان افسردگی، مانند آموزش فردی برای شناخت و مهار افکار افسردگی کمک کند. این نوع آموزش روانی معمولا شامل آموزش دادن به فرد در مورد چگونگی تشخیص علائم عود می شود تا بتوانند درمان لازم را پیش بگیرند؛ قبل از اینکه افسردگی بدتر شود یا دوباره رخ دهد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب