ناسزاگویی در کودکان

کودکان ۳، ۴ ساله از به کار بردن کلمات زشت و ناسزاگویی لذت می برند و با خود فکر می کنند خیلی خوش مشرب هستند. ساده ترین راه برای توقف کلمات زشت، بی اعتنایی است. به تدریج که کودکان بزرگتر می شوند از دوستان خود کلمات زشت و ناسزاگویی را یاد می گیرند.

مدت ها قبل از این که معنی آن را بدانند آن را تکرار می کنند تا ثابت کنند از بد بودن نمی هراسند. باید والدین و اطرافیان از عکس العمل شدید خودداری کنند. برخی از بچه ها به دلیل تهدید والدین این کلمات را در منزل به کار نمی برند اما آن را در بیرون از منزل به کار می برند. راه حل های زیر برای جلوگیری از ناسزاگویی کودکان پیشنهاد می شود.


مقاله مرتبط: رفتار با نوجوانی که حرف زشت میزند!


راهکار کنترل ناسزاگویی کودکان

– والدین باید به طور کلی ناسزاگویی را ترک کنند همچنین به کودک توضیح دهند که رفتار قبلی آن ها درست نبوده.

– کنترل محیط و تعاملات کودک بسیار مهم است. باید با دور کردن کودک از محیط های ناسالم، دوستان و رفت و آمدهای مناسبی را جایگزین کرد. مناسب تر است که والدین از ۲ سالگی که کودک تقلید کلامی رو به پیشرفتی را نشان می دهد به این نکته توجه داشته باشند.

– والدین با دقت بیشتری کارتون ها، فیلم ها، و بازی های رایانه ای را برای فرزندان شان انتخاب کنند.

– روش های سختگیرانه ی والدین، رفتارهای پرخاشگرانه به خصوص ناسزاگویی کودک را افزایش می دهد. تغییر شیوه های تعامل با کودک از تثبیت این رفتار جلوگیری می کند.

– در مقابل فحاشی کودک هیچ گونه واکنشی نشان ندهید و کاملا حرکات او را نادیده بگیرید تا حس کنترل کردن دیگران در او تقویت نشود.

– با شنیدن حرف های زشت کودک نخندید، بلکه با او صحبت کنید و برایش توضیح دهید هر روزی که حرف های ناپسند نزند و یا در مهمانی ها این رفتارها را نداشته باشد پاداش خواهد گرفت.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب