ویژگی های بازی کودکان

والدین باید ویژگی های بازی کودکان را آموزش ببینند. به کودکان باید بازی کردن با همسالانشان را یاد داد. کودکی که تا سه سالگی با بزرگسالان بازی کرده و آن ها در خدمتش بودند، معمولا اگر آموزش درست ندیده باشد دچار خشم از بچه ها می شود و ممکن است برخورد فیزیکی با آن ها داشته باشد. در ابتدا کودکتان را تنها با یک هم سن آشنا کنید و اجازه دهید تحت نظر شما بازی کنند، سپس او را به مهدکودک بفرستید.

برای کودکان خیلی اهمیت دارد که اگر یکی از دوستان یا خویشاوندان نزدیک شان در آن محیط حضور داشته باشد و غالب اوقات به خاطر این دوست اشتیاقی باور نکردنی به محیط های آموزشی پیدا می کنند. لذا اگر دوست یا آشنا یا فامیلی دارید بهتر است شرایطی را فراهم کنید که فرزندان هردوی شما بتوانند با هم به آن جا بروند.

ویژگی بازی و محیط بازی کودکان

برای یک کودک ۲/۵ ساله همین که تعداد بچه ها بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ نفر شود شرایط سخت می شود و اگرچه ممکن است محیط های بازی از هم فاصله داشته باشند اما کودکان در محیط های شلوغ مخصوصا زمانی که پدر و مادر کنارشان نباشند احساس راحتی نمی کنند. اگر فرزند شما آمادگی کامل برای رفتن به این محیط ها را ندارد بهتر است محیطی را انتخاب کنید که به شما اجازه می دهند تا زمانی که ضرورت دارد کنار فرزندتان بایستید.

این سخن که او را رها کن و برو بعد از مدتی که گریه کرد حالش خوب می شود، مخصوصا در روزهای اول خوب نیست. برخی اوقات ممکن است فرزندان ما در این محیط ها بسیار سخت آسیب ببینند و از پا دربیایند. لذا در انتخاب این محل باید دقت شود و حتی گذراندن یک روز کامل برای دیدن آن چه که در این محل می گذرد ضروری است. در پائین به چند نکته ضروری در رابطه با مهدکودک اشاره می شود.

اهمیت ویژگی های بازی


مقاله مرتبط: بازی درمانی و کاربرد آن در اختلالات کودکان


ویژگی مهد کودک

  • فاصله سنی کودکان در مهد بیشتر از دو سال نباشد. مسئله جنسیت اهمیت خاصی ندارد.
  • اگر کودکی در مهد رفتار بدی دارد و فرزند ما را آزار می دهد حتما باید برایش کاری کرد.
  • چون کودک تا چهار سالگی توانایی شریک شدن ندارد، اسباب بازی ها باید شبیه به هم و به اندازه ی کودکان باشد.
  • بهتر است مهد کمی شبیه منزل مان باشد. خانه و مهد قرار نیست با هم در تضاد باشند.
  • کودک بین چهار تا شش سالگی بین پنج تا هفت ساعت می تواند در مهد باشد.
  • کودک باید در محیط های آموزشی پرواز کردن را یاد بگیرد اما برخی از محیط ها تنها بال فرزندان مان را دانه دانه می کنند.

در دنیای امروز برخلاف گذشته رشد و تکامل کودک تنها با کنار مادر و پدر بودن اتفاق نمی افتد. کودکان باید در محیط آموزشی و نه فقط کنار پدر و مادر، چگونگی زندگی را بیاموزند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب