هرگز های تربیتی والدین

چند کاری که اغلب روان شناسان کودک بر انجام ندادن آن ها تأکید کرده اندو جز هرگز های تربیتی هستند و والدین در اغلب کشورهای دنیا از آن به عنوان رفتارهای رایج در تربیت کودک استفاده می کنند. البته این موارد همه ی رفتارهایی نیست که شما به عنوان یک والد ممکن است به اشتباه انجام دهید. رفتارهای بسیار زیاد دیگری نیز در تربیت اغلب والدین وجود دارد که نیاز به اصلاح دارد، اما این چند مورد مهم ترین آنهاست. البته یادتان باشد برای اینکه رفتار شما خالی از این موارد شود، به زمان نیاز دارید.


مقاله مرتبط: چگونه کودکمان را تربیت نماییم؟

مقاله مرتبط: مشکلات رایج در تربیت کودک


آشنایی با هرگز های تربیتی والدین

می خواهی پیش من بخوابی؟ هرگز

یکی از مهم ترین دلایل تأکید روان شناسان برای اجازه ندادن به کودک برای خوابیدن پیش والدین، استقلال نیافتن کودک است. البته منظور از این بچه ها، کودکان بالای ۲ سال است. کودکان زیر دو سال باید در تختی که کنار تخت والدینشان قرار دارد بخوابند تا درصورتی که خطری آن ها را تهدید کرد، بتوانند سریع واکنش نشان دهند. بنابراین یادتان باشد که اگر فرزند بالاتر از دو سال شما، تمایل به خوابیدن پیش شما را دارد، بعد از مدتی به تنها خوابیدن عادت خواهد کرد فقط شما باید این مسأله را بخواهید.

مراحل مختلف غذا دادن به بچه ام را باید خودم انجام دهم؟ هرگز

دکتر سلیگمن، روان شناس مشهور معاصر، معتقد است غذا دادن به بچه ای که خودش می تواند غذا بخورد، تنها موجب درمانده شدن او و زود جا زدن و خستگی در برابر مشکلاتی می شود که در بزرگسالی تجربه می کند. این تنها ادعای روان شناسانه نیست و نتیجه ی تحقیقات زیاد این روان شناس بزرگ آمریکایی است. وقتی شما به کودکتان غذا می دهید، به او این پیام را می دهید که خودش توان این کار را ندارد.

هرگز های تربیتی

برخی از والدین ادعا می کنند که اگر این کار را نکنند، فرزندشان غذا نمی خورد. پاسخ سلیگمن را بخوانیم: « این فقط یک پیش بینی از رفتاری است که ما تنها گوشه ای از آن را دیده ایم. والدینی که معتقدند در صورتی که به بچه شان غذا ندهند او غذا نمی خورد، آیا تا به حال برای چند روز این کار را امتحان کرده اند یا تنها در یک یا دو موقعیت که با این ادعای کودکشان مواجه شده اند، جا زده اند و دوباره خودشان وظیفه ی غذا دادن را به عهده گرفته اند؟» سلیگمن می گوید: «در این رابطه باید کمی سخاوتمند باشید و نگران هدر رفتن غذا یا کثیف شدن میز یا فرشتان هم نباشید. این هزینه ی آموزش خود کنترلی به کودکان است.»


مقاله مرتبط: چگونه کودکی مستقل تربیت کنیم؟


آیا می توانم از تلویزیون یا بازی های کامپیوتری به عنوان ابزاری برای ساکت کردن فرزندم استفاده کنم؟ هرگز

وقتی پدری و مادری از شیطنت های کودک شان در خانه خسته می شوند، به دنبال یک بچه خفه کن می گردند. در سال های اخیر این بچه خفه کن، تماشای تلویزیون یا استفاده از بازی های کامپیوتری است. این واکنش در برابر شیطنت های کودک به هیچ عنوان درست نیست. وقتی مدام این اتفاق رخ می دهد، کودکتان یاد می گیرد که هروقت بخواهد تلویزیون تماشا کند یا بازی کند، باید شیطنت کند. بازی های کامپیوتری و تماشای تلویزیون که به این صورت انجام می گیرد نیز معمولا از کنترل لازم خارج شده و مسائلی پیش می آید که روان شناسان به عنوان خطرات استفاده ی زیاد از این وسایل ذکر کرده اند.

آیا می توانم در تربیت فرزندم از دیگرانی که او می شناسد، استفاده کنم؟ هرگز

مادران و پدران بسیار زیادی وجود دارند که در موقع تربیت فرزندشان به او مدام یادآوری می کنند که مادربزرگ یا پدربزرگشان در تربیت آنها اعتقاد داشته که باید فلان کار را انجام داد یا اینکه عمو یا خاله ی او اعتقاد دارد که ما تو را زیادی لوس کرده ایم و از این قبیل اظهارنظرها. طبیعتا با تکرار چنین نقل قول هایی نه تنها به هدفتان که اصلاح رفتار کودک است نمی رسید، بلکه او را نسبت به خودتان بی اعتماد می کنید، زیرا به او یادآوری می کنید که نمی توانید به صورتی مستقل رفتار کنید و او را هم نسبت به این افراد متنفر می کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب