نحوه آموزش مسائل جنسی

آموزش مسائل جنسی به کودکان و پاسخ به سوال های آن ها، مطلبی است که بسیاری از پدر و مادرها حتی دوست ندارند راجع به آن فکر کنند و همیشه از پاسخ دادن به آن ها طفره می روند. ایرانیان به دلیل فرهنگ خاصی که دارند، همیشه از صحبت کردن درباره ی این مسائل با فرزندان شان پرهیز می کنند. اما باید بدانید این مسئله نیاز به آموزش دارد، مانند این که به کودکتان یاد می دهید که چگونه برای غذا خوردن قاشق و چنگال را در دستش بگیرد یا چگونه به دستشویی برود و … .


مقاله مرتبط: اهمیت تربیت جنسی فرزندان

مقاله مرتبط: اصول تربیت جنسی کودکان


هویت جنسی در کودکان

یکی از مهم ترین تاثیرهایی که کودک از همبازی های خود می گیرد هویت جنسی اوست. یک فرد برای این که زندگی سالم به همراه نیازها و عواطف صحیح داشته باشد، احتیاج دارد تا هویت جنسی درستی داشته باشد. حتما تا به حال خاله بازی و مامان بازی را انجام داده اما در برخی از موارد این خاله بازی به دکتر بازی تبدیل می شود.

یعنی از آن جائی که دختربچه به صورت ناخودآگاه علاقه مند به ناز کردن و دیده شدن است، در بین بازی بیمار شده و پسربچه ای که همبازی اوست، نقش دکتر را به عهده گرفته و از آن جائی که او نیز علاقه مند به کشف کردن جنس مقابل است، تنها نسخه ای که برای بیمار خود می پیچد، آمپول زدن است و خود نیز تزریق آن را برعهده می گیرد. هر دو از این بازی لذت می برند، بیمار از این که لمس می شود و آقای دکتر از این که لمس و کشف می کند. با این حال هر دو کودک می دانند کاری که در حال انجام دادن آن هستند کار نادرستی است.

 

معمولا خیلی از والدین چیزی از این موضوع نمی فهمند و اگر چیزی هم متوجه شوند تبدیل به یک روانشناس آگاه شده و عکس العمل شان فقط یک جمله است: اشکال نداره… بچه اند آخه! و یا طوری رفتار و تنبیه می کنند که کودکان فقط یاد می گیرند که این کارها را نباید در مقابل دیگران انجام دهند و این رفتارها را دوباره به صورت مخفیانه انجام می دهند. آن چه مسلم و طبیعی به نظر می رسد این است که اغلب کودکان در سنین بین ۳ تا ۵ سالگی کنجکاوی های بسیاری در ارتباط با فیزیولوژیک و آناتومی بدن خود دارند.

همین امر باعث می شود تا به بازی هایی مثل دکتربازی علاقه نشان دهند یا در ارتباط با تفاوت های شان با جنس مخالف کنجکاوی نشان دهند و گاهی در حین دکتربازی می خواهند به هم آمپول بزنند و همدیگر را معاینه کنند! گاهی در این بازی اعضای بدن همدیگر را هم می بینند.


مقاله مرتبط: دکتربازی کودکان، طبیعی یا غیر طبیعی؟


دکتر بازی

اگر فرزندتان را در حین دکتربازی دیدید یادتان باشد که در این جور مواقع دعوا و سرزنش اصلا راه حل مناسبی نیست. تصور نکنید این جور رفتارها با غرض و میل جنسی صورت گرفته. در صورت دیدن این صحنه ها فورا به سراغ بچه ها رفته و از آن ها بخواهید که آمپول را به دست هم بزنند یا دندان های همدیگر را معاینه کنند.

خلاصه حواس بچه ها را پرت کنید و ماجرا را خاتمه دهید. بعدا سر فرصت با فرزندتان صحبت کنید و محدوده ی بازی را برایش مشخص کنید و به او بگوئید که می دانید او نقش دکتر و یا بیمار را بازی می کرده و فقط بازی بوده، اما او دیگر بزرگ شده و نباید عضو خصوصی خود را در معرض دید دیگران قرار دهد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب