همکاری بین زوج های جدا

همکاری بین زوج های جدا برای فرزندان بسیار مهم و موثر است. چگونگی برخورد پدر و مادرها با طلاق در چگونگی عملکرد فرزندشان، چه در زمان حال و چه آینده تأثیر بسزایی دارد. جدایی در دید کودکان، ناراحت کننده و به نحوی گیج کننده است؛ چرا که آن ها در یک زمان وارد دو دنیای متفاوت می شوند.

برای سنجش میزان احتمال طلاق زندگی خود می‌توانید اینجا کلیک کنید.

بنابراین شرایط همکاری دو والد باید هم در کوتاه مدت و هم طولانی مدت مورد توجه قرار گیرد. زوج های جدا، باید با داشتن یک هدف روشن و با ارزش، بستر لازم برای رشد فرزندانشان را فراهم نمایند و با همکاری و مساعدت دو طرف بعد از جدایی، فارغ از هرگونه بحث و جدل و اینکه فرزند در کنار کدام یک از والد زندگی می کند، به تربیت صحیح فرزندشان اقدام کنند. برای این کار باید موارد زیر را رعایت نمایند.

نکاتی برای روج های جدا

  •  هر والد باید رابطه بعد از جدایی را برای خود از نو تعریف کنند.
  •  به رابطه ی همسر سابقتان با کودک احترام گذاشته شود.
  • برای راهنمایی همسر سابقتان، عبارت های فارغ از خشم و کینه به کار ببرید.
  • تا می توانید بکوشید که همسر گذشته تان در روند زندگی کودکتان قرار گیرد.
  • انعطاف پذیر باشید.

و در نهایت به یاد داشته باشید که «همکاری در پدر و مادری کردن» همواره با «به طور مساوی پدری و مادری کردن» برابر نیست.


مقاله مرتبط: عواقب طلاق برای فرزندان

مقاله مرتبط: کودکان و طلاق


راهکارهای مؤثر برای زوج های جدا در تربیت فرزندان طلاق

در حضور کودکتان برخورد مثبت و آرامی داشته باشید.

کودکان به شادی و قدرت والدین شان بسیار متکی هستند و از آن ها الهام می گیرند. این بدان معنی نیست که حق ندارید گاهی خشمگین و یا اندوهگین باشید، چرا که این امر اجتناب ناپذیر است، اما کودکان به محیطی امن، آرام و مثبت نیازمندند. و هیچکس غیر از پدر و مادر در ایجاد چنین فضایی مؤثر نیست.

در صورت امکان توجه کنید که تماس و ارتباط فرزندتان با همسر سابقتان مرتب و زیاد باشد.

این مسئله را بدانید که بیشتر کودکان نه تنها از دیدار مرتب والد غیر سرپرستشان خوشحال می شوند، بلکه از مکالمات تلفنی با آن ها نیز لذت می برند، حتی اگر یک دقیقه طول بکشد. بنابراین در صورت امکان سعی کنید فرزندان هر روز با والدی که در کنارش زندگی نمی کند، تماس تلفنی داشته باشد.

حتی با همسر سابقتان هماهنگ کنید هر شب زمان خوابیدن به کودکتان تلفن بزند و حتی اگر شده از فعالیت های روزانه ی کودک سؤال بپرسد. وقتی فرزندتان نزدیک به سن بلوغ باشد، شما و همسر سابقتان باید همیشه در دسترس فرزندانتان باشید تا او هر وقت بخواهد یا نیاز داشته باشد، بتواند با شما گفت و گو کند، این را بدانید که مهم نیست والدی که با فرزندش زندگی نمی کند، دقیقا چه می کند اما برای فرزندش مهم است که بداند والد غیر سرپرستش هر روز به فکرش است.

هرگز در حضور فرزندتان از همسر سابقتان انتقاد و بدگویی نکنید.

دقت کنید که کلمات شما با نشانه های غیرکلامی تان هماهنگ باشد، حتی اگر ممکن باشد که مدام رفتارتان را مدیریت نمایید، اما با این کار عزت نفس کودکتان را تقویت می کنید، و سرگشتگی او را در رابطه با طلاق کاهش می دهید و او وقتی بزرگتر می شود، از نگاه منفی شما به همسر سابقتان سوء استفاده نمی کند.

کودکان در تشخیص پیام های پشت پوزخند، سر تکان دادن و شانه بالا انداختن استاد هستند. هنگامی که نارضایتی یا خشم خود را از همسر گذشته تان نشان می دهید، به فرزندتان این احساس را القا می کنید که او را طرد کرده اید. این موضوع، به ویژه برای کودکانی که والد هم جنس آن ها مورد سرزنش یا تمسخر قرار می گیرند، بسیار حساس و مهم است.

میان خود و همسر سابقتان هماهنگی برقرار کنید.

کودکان طلاق گاهی بدقلق می شوند و بدرفتاری از خود نشان می دهند. نمونه های متعارف بدرفتاری عبارت است از حرف نشنوی بر سر موضوعاتی مانند وقت خواب، منع رفت و آمد، انجام تکالیف درسی، رفتارهایی چون عصبانیت، پرخاشگری، فریاد کشیدن، گریه سر دادن و اقدامات خشن نسبت به والدین. این هنگام، بهترین زمانی است که می توان به کودکان معنای انضباط، قانون و رفتارهای مناسب را یاد داد؛ هر چند که در ابتدا یادگیری رعایت یک مجموعه از قوانین و معیارها برای کودک دشوار است، اما در ابتدا باید این قوانین را والدها با یکدیگر حل و فصل نمایند و مجموعه قوانین ثابت انتخاب کنند که در هر دو خانه حکم فرما شود. در این زمینه پدر و مادر باید اختلاف سلیقه را کنار بگذارند. هر چقدر سلیقه ی دو والد به یکدیگر نزدیک تر باشد، فرزندان در آینده کمتر دچار سردرگمی خواهند شد.


مقاله مرتبط: فراهم کردن مقدمات طلاق برای کودکان


فرزندتان را تشویق کنید تا احساساتش را بیان کند.

برای آغاز گفتگو با کودکتان و پی بردن به مشکلاتش، از کتاب، اسباب بازی، فیلم ها و برنامه های تلویزیونی شروع کنید. و مهم آن است که به یاد داشته باشید که لازم نیست کودکتان به طور مشخص درباره ی طلاق صحبت کند و شما هم نباید گفت و گو را با توسل به زور در آن جهت پیش ببرید. برای مثال، اگر فرزندتان درباره ی احساس ناکامی، خشم و اندوه صحبت می کند، همین که او احساس ها را نام می برد، برای شما و همسر سابقتان بسیار مفید است؛ چرا که مشکل فرزندتان را پیدا و با هماهنگی و همکاری دو نفره سعی در حل این ناآرامی ها می کنید و حتی می توانید برای حل این مسئله از مشاور کمک بگیرید.

هر زمان که کودکتان می خواهد با شما صحبت نماید، پذیرایش باشید؛ چرا که این نشانه ی حمایت کردن شما از فرزندتان است. این پشتیبانی شما از کودکتان، به او این اطمینان را می دهد که شما طردش نخواهید کرد؛ چرا که یکی از مسائلی که کودکان طلاق به شدت با آن درگیر هستند، ترس از طردشدگی از طرف والدینشان است.


مقاله مرتبط: مشکلات و مسائل فرزندان طلاق


مشکلات فرزندان زوج های جدا

آماده ی بروز نشانه های فشار روحی باشید.

از جمله نشانه های طبیعی در این دسته از کودکان، تغییر الگوهای خوردن، خوابیدن، کم علاقه گی یا بی علاقه گی نسبت به فعالیت ها و بروز مشکلات در مدرسه است. هرگاه این نشانه ها را در فرزندتان دیدید، بلافاصله همسر سابقتان را در جریان بگذارید. شما و والد غیر سرپرست باید در برابر این گونه رفتارها محکم باشید و به فرزندتان اطمینان خاطر بدهید که همیشه از او حمایت می کنید، اما به وی اجازه ندهید که برای همه چیز طلاق را مقصر بشناسد.


مقاله مرتبط: «کلاه عصبانی» برای فرزندان طلاق!


از پرستار، مربی و آموزگار فرزندتان، درباره ی رفتارش پرس و جو کنید.

از اینکه متوجه می شوید فرزندتان در برابر دیگران رفتارهای متفاوت از خانه دارد، تعجب نکنید. ممکن است او در خانه به شدت مطیع و در مدرسه سرکش باشد و یا برعکس. شما در این زمینه از همه ی افرادی که با فرزندتان در تماس اند، بخواهید هر گونه تغییر در رفتار یا برخورد کودکتان را به شما اطلاع دهند و شما نیز به همسر سابقتان اطلاع دهید تا با یکدیگر در این زمینه چاره ای بیندیشید.

نشان دهید که متوجه توانایی های تازه یافته ی فرزندتان هستید.

اغلب والدها بیشتر بر مشکلات طلاق متمرکز می شوند و از توانایی ها و استعدادهای فرزندشان غافل می مانند. هرگاه فرزندتان فهمیدگی و پختگی خود را نشان می دهد، به رفتار او توجه و از او حمایت کنید و این موضوعات را با همسر گذشته تان در میان بگذارید و سعی نمایید که همزمان به تشویق وی بپردازید.

برای لذت بردن در کنار فرزندتان وقت بگذارید.

بکوشید تا فعالیت هایی که هم برای شما و هم فرزندتان لذت بخش است، مانند تماشای فیلم، مسابقات ورزشی، آشپزی و … را با یکدیگر انجام دهید؛ چرا که این مسئله بسیار مهم است. از دیدگاه کودکتان همین که خواسته اید زمانی را با او بگذرانید، باارزش است. اشتباه نکنید و به انتظار فرا رسیدن تعطیلات خاصی نباشید. شما و همسر سابقتان می توانید هم اکنون و در همه جا با فرزندتان باشید.

از دوستان فرزندتان حمایت کنید.

دوستان کودکان طلاق همیشه برای آن ها حکم فرما هستند. این دوستان حکم فرما در واقع نقش دوست صمیمی فرزندتان را دارند. شما با همسر سابقتان می توانید ارتباط فرزندتان را با دوستانش به این ترتیب تقویت کنید که برای بردن و آوردن آن ها از میهمانی و گردش داوطلب شوید و خانه تان را به مکانی امن و پذیرای دوستان فرزندتان تبدیل کنید و اجازه دهید که کودکتان خودش از اشتباهاتی که در تشخیص افراد و انتخاب دوستان می کند، درس بیاموزد.

روان شناسان و متخصصان بر این باورند که تربیت کودکان طلاق، هماهنگی بیش از حد پدر و مادر را می طلبد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب