در این مقاله اختصاصی از اکسیر قصد داریم راه های غلبه بر اخم و دلخوری را برای شما عزیزان شرح دهیم.

با ما همراه باشید…

راه های غلبه بر اخم و دلخوری

در زیر چند مورد از راه های غلبه بر اخم و دلخوری را برای شما آورده ایم…

    – مجازی زندگی نکنید:

دکتر Todd Kashdan از دانشگاه جورج میسون میگوید: تنها چیزی که افراد واقعا شاد را از افرادی که وانمود به شاد بودن میکنند جدا میکند، کیفیت روابط اجتماعی آنان است. به جای اینکه تمام روز را پشت کامپیوتر بگذرانید، سعی کنید وارد اجتماع شده و با انسان ها (به جای ماشین ها) تعامل کنید. حتی وقت گذراندن با غریبه ها میتواند اثرات مثبتی در شما به وجود بیاورد. او میگوید: وقتی در سینما نشسته اید و میخندید، خنده هایتان بسیار بلندتر از زمانی است که در خانه هستید و تنها فیلم تماشا می کنید.

    – از چه کسانی سپاسگزاری میکنید:

درست کردن لیستی از چیزهایی که دارید و از این بابت شکرگزارید شاید به نظر احمقانه برسد، ولی تاثیر مثبت این حرکت ثابت شده است. در واقع برخی کارشناسان معتقدند که اگر تنها یک راه برای افزایش میزان شادابی افراد وجود داشته باشد، آن راه برشمردن چیزهایی است که برای شما به نوعی موهبت الهی اند.

    – جمع کنید:

در مورد هر رویداد مثبت روزانه خود فکر کنید و آن ها را بشمارید. ببینید که چگونه تعداد این اتفاقات هر روز بیشتر و بیشتر میشود. هر اتفاق جزئی را محسوب کنید، این کار باعث میشود که در زندگیتان به دنبال نقاط مورد علاقه و مثبت بگردید. دست تکان دادن یکی از دوستان در چهار راه وقتی در ماشین نشسته اید، یا ایمیل یکی از دوستانتان میتواند از این موارد باشد.

راه های غلبه بر اخم و دلخوری

در مورد چیزهای ماندنی فکر کنید نه چیزهایی مادی:

اگر قرار است بین دو چیز یکی را برگزینید؛ مثلا یک تعطیلات خانوادگی یا یک ماشین جدید، تعطیلات را انتخاب کنید. حتی جذابترین اتومبیل ها نیز سرانجام خسته کننده و عادی میشوند، ولی خاطره ی خوش یک مسافرت با دوستان یا کسانی که دوستشان دارید برای همیشه باقی خواهند ماند.

به بخش خنده دار قضیه توجه کنید:

دکتر Martin Seligman، روانشناس، میگوید: مزاح مثل نمکی است که بروی گوشت میریزیم. همه چیز را وسعت میبخشد. برنامه های تلویزیونی قدیمی‌ را ببینید که دوباره و دوباره تولید میشوند. به مزخرفات زندگی بخندید. وقتی لطیفه های یک مجله را میخوانید، سعی کنید به آن ها با صدای بلند بخندید.

به هر جا که احساس راحتی میکنید قدم بگذارید:

به مکانی فکر کنید که در آنجا احساس آرامش و راحتی می کنید. از این به بعد هر موقع که احساس ناراحتی و اندوه و بدبختی کردید، این مکان را در ذهن خود با جزئیات هر چه بیشتر فراخوانی کنید. تابش آفتاب را حس کنید. این کار را آنقدر انجام دهید تا احساس آرامش کنید.

نیمه ی پر لیوان را ببینید:

همیشه به بخش مثبت قضیه توجه کنید. ممکن است احساس کنید که زندگیتان از این به بعد یک سراشیبی تند به سوی بدبختی است. اگر در این مواقع متوقف شوید و شرایط را به خوبی بررسی کنید، خواهید دید که همه چیز واقعا طبق نقشه پیش میرود و اگر همه چیز واقعا بر ضد شما تلاش میکنند، شماره ی ۸ را ببینید.

هنرمند درونی خود را بیابید:

به زمانی فکر کنید که یک فرد خلاق بودید. زمانی که عضو یک گروه موسیقی بودید، شعر مینوشتید، از دستکاری اتومبیل ها لذت میبردید، زمانی را بیاد بیاورید که آنقدر مشغول میشدید که گذر زمان را فراموش میکردید. چرا دوباره آن کارها را انجام ندهید؟ انجام کارهایی که برایتان لذت بخش اند، شادابی را به همراه خواهند داشت.

مهربان باشید:

انجام کار خیر همانقدر که فرد دریافت کننده را خوشحال میکند، برای فرد انجام دهنده نیز خوشحال کننده است. برای مثال نوشتن نامه ای برای تشکر از کسی که برای شما کاری انجام داده است، فوق العاده مسرت بخش است. همین طور وقت گذراندن با کسی یا بخشیدن مقداری پول.

فرصت را غنیمت بشمارید:

به جای اینکه صبر کنید تا در روز خاصی جشن بگیرید، چرا همین امروز این کار را نکنید؟ بدون هیچ دلیلی شروع کنید و یک کیک بپزید. با دوستتان به رستوران بروید. لاک ناخن صورتی مورد علاقتان را بخرید. حرکت کنید، شاد باشید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب