شنوایی در جنین

جنین از ۱۸ هفتگی میشنود، در ۲۸ هفتگی نسبت به صدا واکنش و حتی عکس العمل عضلانی نشان می دهد. یکی از اولین علایم شنوایی در جریان پخش نوای آهنگین برای جنین های ۴ تا ۵ ماهه در زایشگاه مادران لندن به اثبات رسید. نوعی خاص از صدا آنها را بیقرار می کرد و نوعی دیگر آنها را به آرامش می رساند. جنین ها به ما می گویند که از صداهای خیلی بلند خوششان نمی آید ولی نه آن که خواستار سکوت باشند.

شنیدن جنین در بارداری

در دوران حاملگی جنین برای شنیدن صدای مادر مجهز تر است چون صدای مادران ریز تر است و صدای پدران بم تر. بخش های مربوط به شنیدن صداهایی با فرکانس بالاتر تا پیش از تولد کاملا رشد کرده اند ولی بخشهای شنیدن صداهای بم تا قبل از سن بلوغ به درستی تنظیم نمی شوند. از این زمان به بعد سه استخوان مربوط به گوش میانی جزو اولین استخوانهایی هستند که شروع به سخت تر شدن می کنند. به طوری که کودک علی رغم تکامل کافی مراکز شنوایی در مغز قادر به شنیدن است.

مایع آمنیوتیکی که اطراف کودک را فرا می گیرد بهترین منبع انتقال دهنده اصوات به کودک بوده و کودک به وسیله آن می تواند صدای معده، ضربان قلب، و صدای مادر را بشنود. از ۵ ماهگی جنین درون رحم تا ۳ سالگی سمت راست مغز خیلی فعال نیست و هر چیزی که کودک می بیند و می شنود در سمت چپ مغز ثبت می شود و بعد ناخوداگاه انسان را می سازد که تا آخر عمر همراه اوست و دیگر به سختی قابل تغییر است و بسیاری از اعمال انسان را این ناخوداگاه می سازد. تلاش والدین باید این باشد که ناخوداگاه را پر از خاطرات شیرین و آموزشی کنند.

شنیدن در جنین

نوزادان بلافاصله پس از آغاز زندگی به تمامی صداهایی که در دوران جنینی شان شنیده اند عکس العمل نشان می دهند و گاه دچار آرامش و گاه دچار پریشانی می شوند. والدینی که در زمان جنینی فرزندشان به صدای خاص گوش داده اند در سال نخست تولد کودک شاهد عکس العمل های نوزاد به همان صدای خاص خواهند بود و می توانند با کمک همان صدا کودکشان را آرام کنند. مغز جنین اطلاعات قابل توجهی را در حافظه خود نگاه می دارد و کودکان زمانی که قادر می شوند اولین کلمات و جملات را به زبان بیاورند، همیشه سعی می کنند همان چیزهایی را بگویند که در روزهای اول تولد و در دوران زندگی درون رحمی شنیده و به خاطر سپرده اند.

والدین آگاه و هشیار می توانند با کلام آرامش بخش خود، صدای روح نواز و ملکوتی قرآن، طنین زیبای اذان، سرود لا اله الا الله، خواندن کتاب هایی که از محتوایی مفید برخوردارند، هم صحبت شدن با انسان های مومن و وارسته که کلام شان کلام حق و آرامش بخش جان است و … در بهداشت روان و سلامت جسم و رشد مطلوب جنین و هوشمندی و تقویت حافظه اش نقشی بسیار موثر داشته باشند.
مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب