بلند خواندن مطالب

بلند خواندن مطالب برای فرزندان به او اجازه می دهد تا مراحل خواندن را درک کند. دانشِ لازم را به او می دهد تا فضاهای مختلف را تجربه کند. دامنه ی کلمات و دانش زبانی او را می سازد و به او نشان می دهد که خواندن، شادی آفرین و مفرّح است.

از همان بدو تولد با کودکتان صحبت کنید و برای او شعرآهنگین (آواز) بخوانید. این امر کمک می کند تا حافظه ی صوتی و بعدها حافظه ی کلامی آن ها رشد کند. در مورد تصاویر کتاب های کودک صحبت کنید و از همان ابتدا آن ها را برایش بخوانید. در سنین بالاتر آن ها را تشویق به خواندن کنید و بگذارید تا شما و دیگر اعضای خانواده را در حال مطالعه ببینند. تشویقشان کنید که در خانه کتاب، مجله و روزنامه داشته باشند.


مقاله مرتبط: اهمیت خواندن کتاب برای کودکان


چند پیشنهاد برای لذّت بخش کردنِ بلند خواندن مطالب

برای کودکان یک ساله و دو ساله ها …

• مجموعه ای از کتاب ها را برای او تهیه کنید و در بخش های مختلف خانه مثل: جعبه ی بازی، طبقات پلاستیکی در حمام و اتاق خواب، کشوی مخصوص تخت خواب قرار دهید تا هرکدام را می خواهد انتخاب کند. سعی کنید به تقاضای او برای خواندن مطالب پاسخ مثبت دهید، مخصوصا اگر کتابی را سمت شما بیاورد.

• سعی کنید ساعات خواندن برای کودک جذّاب باشد؛ به او بگویید کلمات را با شما تکرار کند یا شعری را به او معرفی کنید. خردسالان، اغلب قبل از موعد مقرّر خواندن را رها می کنند و فضای خواندن را ترک می کنند. بهتر است شما آن را بپذیرید! همچنین کودک تمایل دارد تا به سرعت کتاب را ورق بزند. در این صورت می توان داستان را طوری صفحه بندی کرد که کودک تصاویر را در کنار هم بچیند. صحبت کردن با کودک در این زمان بسیار مؤثر خواهد بود.


مقاله مرتبط: قصه گویی برای کودکان


برای دو ساله ها و بالاتر…

• خوب است برنامه ای منظّم داشته باشید، مثلا: داستان خواندن هنگام خواب. زیرا این مسأله به آماده شدن برای خواب کمک می کند. ممکن است متوجه شوید که او به خواندن کتاب در مکانی خاص علاقه مند است. مثلا: به حالت خوابیده در تخت خواب یا نشستن روی صندلیِ مخصوص. بسیار لذّتبخش خواهد بود که زمانی را به مطالعه با کودکان اختصاص دهیم یا درصورتی که چند فرزند دارید، یک شب فرزند بزرگتر برای فرزند کوچک تر بخواند و شب بعد جای خود را باهم عوض کنند.

• استفاده از وسایل نمایش یا خیمه شب بازی می تواند جالب باشد و فرصتی برای تفکر درمورد نامیدن افراد و اشیا فراهم کند. همچنین فرصت هایی برای ابراز یا پاسخ دادن به احساسات، که البته خودِ این امر سبب گفت وگو درمورد داستان می شود. شکل دهی الگوهای زبانی مختلف هم جذاب و آموزنده است به طور مثال: صدای متفاوت حیوانات.

• مهارت های مرتبط به خواندن موفّق در طول سال های مدرسه عبارتند از: داشتن درک درستی از وزن کلمات، یافتن نخستین واج کلمات (کوچکترین واحد صدا) و تقسیم کلمات به سیلاب. علاوه بر پیشرفت این مهارت ها، بلند خواندن مطالب، فرصت هایی را برای تعامل فرد به فرد – که مزایای عاطفی، اجتماعی و آموزشی بسیاری دارد- فراهم می کند.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب