روش های بهبودی پس از یک کودکی سمی

اگر ترومای رشدی حل‌ نشده باقی بماند، فرد هویت خود را در قالب شخصی بازمانده خواهد یافت و در مناسبات خود با دیگران به‌ دلیل تلاش برای حفظ امنیت، مورد آسیب مکرر و محرومیت از تجربیات رشد ‌محور قرار خواهد گرفت. فرد در چنین موقعیتی با «خودِ زخم ‌خورده» بسیار همزادپنداری می‌کند. کسانی که از ترومای رشدی رنج می ‌برند، در همان مراحل ابتدایی از دنیای پیرامون ‌شان فاصله می‌ گیرند و حتی از خودشان نیز در دوران کودکی، نوجوانی و اوایل بزرگ‌سالی جدا می ‌افتند و فقط زمانی متوجه این اتفاق می ‌شوند که انتخاب دیگری وجود ندارد.

تجربه های دوران کودکی می تواند بر رفتار و شخصیت دوران بزرگسالی تاثیر بگذارد حتی اگر از وجود این ارتباط آگاه نباشیم. ویژگی های شخصیتی ارثی نیستند، بلکه بیشتر ویژگی های شخصیتی نتیجه تجربیاتی است که در زندگی خود با آنها مواجه می شویم. مهمترین و حساس ترین مرحله شکل گیری شخصیت، رفتار اجتماعی و خصوصیات فردی انسان، مرحله کودکی هر فرد است که این رفتارها تا حدودی تاثیر گرفته از محیط، آموزش ها می باشد. دوران کودکی مهم ترین مرحله رشد و تکامل جسمی و روانی کودک می باشد و آسیب در این دوران پیامدهای طولانی مدت در آینده را در پی خواهد داشت و خصوصا آسیب ها و آزارها به کودکان چون کمتر قابل شناسایی می باشد و برای کودکان معمولا قادر به بیان آسیب نمی باشند می توان گفت پیامدهای غیرقابل جبران در حال و آینده برای کودک اتفاق می افتد.

دو کودک ممکن است یک تجربه کاملا شبیه به هم را تجربه کنند، با این حال یکی از آنها فقط یک چالش کلامی داشته باشد در حالیکه دیگری با ناتوانایی ها و تاخیرات رشدی شدیدی رو به رو شود. تروما و موضوعات سلامت روان حشرات موذی این راه هستند. آنها هر کس را به شکل متفاوتی تحت تاثیر قرار می دهند.

برخی از تجربه‌ های منفی دوران کودکی می ‌توانند سلامت روان را در نوجوانی و بزرگسالی تحت تأثیر قرار دهند. در دوران کودکی، شما تا حدودی تعریف می ‌کنید که چه کسی هستید و چطور زندگی می ‌کنید. زخم‌ های عاطفی دوران کودکی ناشی از تجربیات بدی است که در طول سال ‌های اولیه از آن آسیب دیده‌ اند اگرچه این حوادث مدت ‌ها پیش رخ داده است، اما علائمی در زندگی افراد ایجاد می‌ کنند. بنابراین، بسیار مهم است که به فرزندان ‌تان کمک کنید، احساسات خود را مدیریت کرده و بر ترس خود غلبه کنند.

هنگامی که یک کودک دائما به شکلی ناعادلانه و غیرمنصفانه یا اغراق‌آمیز به علت نقص ‌هایش مجازات می ‌شود، با احساس ناامنی رشد می‌ کند. برخورد ناعادلانه یک زخم عاطفی است که انسان را به یک فرد با چشم ‌انداز بسیار منفی در زندگی تبدیل می ‌کند. علاوه براین، کسانی که در طول دوران کودکی نسبت به آنها منصفانه رفتار نشده است، همه چیز را در اطراف ‌شان مورد انتقاد قرار می ‌دهند.

اگر والدین وعده های خود را به فرزندان خود عملی نکنند، ممکن است آنها به عنوان بزرگسالان بی ‌اعتماد و بی ‌اخلاق رشد یابند. احترام و وفاداری به عهد، به فرزندان تان در آینده اعتماد به نفس بیشتری خواهد داد. فریب دادن کودک بی‌ ریایی را از او می ‌گیرد و آن را با کینه جایگزین می‌ کند.

نشانه های احتمال تروما

  • دوری و رفتار سرد
  • گوش به زنگی
  • مشکلات خواب
  • حملات وحشت
  • اضطراب
  • افسردگی
  • مشکلات توجه
  • مسائل حسی
  • مشکلات تغذیه
  • وسواس، تیک، خودآزاری
  • شدت خلق (خشم، پرخاشگری، شدت غیرطبیعی ناراحتی با غریبه ها)
  • مشکلات یادگیری
  • کوچک تر از حد سنش رفتار می کند (پسرفت رسش)
  • بی تفاوتی

زخم های احساسی دوران کودکی انسان را به فکر مواجه شدن با زندگی آینده می اندازند. اگر نمی خواهید و قصد ندارید فرزندان تان با آسیب های احساسی رشد کنند، باید در طول تربیت و رشد آنها بسیار مراقب باشید. به یاد داشته باشید که هر کودک منحصر به فرد است و مهارت های خود را در سریع ترین زمان به روز رسانی می کند و مسیر را به سرعت طی می کنند. بنابراین، هرگز نباید آنها را با دوستان یا همکلاسی های شان مقایسه کنید؛ اگر خواستار تغییر رفتار فرزند خود هستید، باید با او صحبت کنید تا بدون رفتار ناعادلانه و تنبیه و به صورت دوستانه این مسئله را درک کند.  پس در نتیجه، وظیفه هر پدر و مادر حفظ ارتباط با فرزندان خود است، آنها احساس امنیت می کنند تا در مورد مشکلات و هراس های خود با شما صحبت کنند، و از شما می خواهند هرچه سریع تر راه حل هایی برای مشکلات  ارائه دهید و به آنها برای حل مشکلات شان کمک کنید.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب