در این مقاله از اکسیر میخواهیم مواردی را در رابطه با شعور جنسی برای شما عزیزان شرح دهیم.

با ما همراه باشید…

شعور جنسی بر سه رکن یا عامل اساسی استوار است:

  • رکن اول، آگاهی عمومی نسبت به مسئله‌ ی جنسیت است. این بخش شامل کلیه‌ ی دیده و شنیده‌ ها و خوانده‌ های ما درباره‌ی امور جنسی است، از تشریح و فیزیولوژی اعضای تناسلی گرفته تا واکنش های روانی، نقش تغذیه و دارو، بیماری های جنسی و امثال آن.
  • رکن دوم، خودآگاهی جنسی است که شامل شناخت فرد از باورها، سلیقه‌ ها و رفتارهای خودش می شود. طبعاً هر کسی دارای شخصیت جنسی خاصی است و امیال و خواسته‌ هایی دارد که او را از دیگران متمایز می کند.
  • رکن سوم در واقع، تلفیق دو رکن قبلی و به کارگیری آن در عمل است. در این رکن، شناخت طرف مقابل و تنظیم و تصحیح رفتارها و هماهنگی آن ها از اهمیت ویژه‌‌ ای برخوردار است.

راه های مختلف کسب آگاهی

آگاهی عمومی از راه‌ های مختلف حاصل می شود؛ مثلاً کودکان با صحبت های درگوشی چیزهایی را از همسالانشان فرا‌ می گیرند، پدر و مادر و معلمان ممکن است در آموزش جنسی کودکان نقش داشته باشند. همچنین وسایل ارتباط جمعی مثل رادیو، تلویزیون، کتاب، مطبوعات و اخیراً شبکه‌ ی اینترنت نقش عمده‌‌ ای را در انتقال اطلاعات ایفا می کنند. این وسایل می توانند در بردارنده‌ ی آگاهی های غلط و یا اطلاعات درست اما سانسور‌ شده باشند…

شعور جنسی

سانسور مطالب جنسی

سانسور مطالب جنسی حتی در پیشرفته‌ ترین کشورهای جهان هم معمول است. نشان دادن صحنه‌ های جنسی در سینماها و کانال‌ های عادی تلویزیونی دارای محدودیت‌‌ های خاصی است. معمولاً نشان دادن اندام های جنسی در این فیلم‌ ها مجاز نیست، ولو این که تماشای فیلم برای افراد کمتر از ۱۸ سال ممنوع باشد. 

شایعات در زمینه مسائل جنسی

از طرفی معمولاً بازار شایعات در زمینه‌ ی مسائل جنسی داغ است. حتی در بعضی از کشورهای اروپایی هم عقاید غلط و مضحکی درباره‌ ی امور جنسی میان مردم شیوع دارد. مثلاً بیشتر مردم معتقدند پسری که خود‌ارضایی کند، در کف دستش مو خواهد رویید! البته بعید است که کسی در عمر خود _ حتی یک مورد _ کف‌ دست مودار مشاهده کرده باشد، و این در حالی است که نسبت مردانی که در دورانی از حیات خود به خود‌ارضایی دست زده باشند، نزدیک به صد‌ در صد است.

بعضی عقیده دارند که خود‌ارضایی باعث نابینایی، جوش صورت، انزال پیش‌ رس و یا دیررس، افسردگی و سایر ناراحتی های روانی و حتی جنون می شود. اما آیا این عقاید دارای پایه‌ ی علمی است؟
جالب اینکه در این میان، یک سایت معروف اینترنتی که کارش پاسخ دادن به مسائل جنسی و زناشویی است، روز هفتم ماه مه را روز ملی استمنا نامگذاری می کند!

ختنه

در مورد فواید ختنه نیز شایعاتی وجود دارد؛ بعضی ها می گویند «زن‌هایی که شوهرانشان ختنه شده باشند، کمتر دچار سرطان رحم می شوند!» یا می گویند «کسانی که ختنه شده‌ اند در برابر بیماری ایدز مصونیت دارند!» بعضی از پژوهشگران هم می گویند که موضوع ختنه با خود‌ارضایی بی ارتباط نیست! کما اینکه در کشور مسیحی نشین آفریقای جنوبی، ختنه رایج است، اما در عربستان سعودی معمول نیست!
با توجه به پیشرفت علم و فن‌ آوری و امکاناتی که امروزه در اختیار ماست، بهتر این است که هر کس اطلاعات و باورهای جنسی خود را غربال کند و محک بزند، تا ببیند که آیا آگاهی های خود را از منابع علمی و تخصصی گرفته است، یا از افراد و منابع نامطمئن.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب