آی کیو

اگرچه مطالعات نشان داده که میزان هوش انسان بین ۴۰ تا ۸۰ درصد آی کیوی فعلی اوست، این عدد مقدار ثابتی ندارد. همچنین مطالعه و رژیم غذایی مناسب و نه ژنتیک انسان، تاثیر بیشتری روی آی کیو دارند. پس به کمک نکات زیر برای افزایش آی کیو خودتان اقدام کنید.

روش افزایش آی کیو

هدفی برای خود تعیین کنید

چرا می خواهید باهوش باشید؟ می خواهید آی کیوتان چند باشد؟ بدون داشتن هدف، نمی توان برنامه ای محرک (انگیزشی) داشت و لذا مسیر پیشرفت را گم خواهید کرد.

مطالعه کنید

سوای ژنتیک، آموزش عامل مهمی در میزان آی کیو دارد. علومی چون ریاضی و فیزیک می تواند دید شما از جهان و لذا درک، واژگان، توانایی های فضایی و ریاضی و منطق را در شما افزایش دهد. می‌توانید از درسنامه‌های دانشگاه استفاده کنید. ۵ ساعت در روز مطالعه کنید. می توانید در سایت‌های ایرانی، درسنامه‌های رایگان دانشگاه استنفورد و از این قبیل را دانلود کنید.

جدول حل کنید و یا پازل بچینید

مقیاس هوشی وکسلر و استانفورد-بینه برای بزرگسالان، هوش را به صورتی واحد و یکسان به دست نمی آورند. بلکه مسائلی در آنها وجود دارد که توانایی تحلیل و درک سریع را محاسبه و توالی ها را تشخیص خواهند داد. جدول و پازل هایی را انجام دهید که ذهن شما را درگیر می کنند و یا نیازمند داشتن سرعت و یا دایره لغات بالایی هستند.

ویا پردازی کنید

رویا پردازی توانایی توصیف چیزهای مختلف، تشخیص الگوها و ارتباط دادن بین موضوعات و اجسام مختلف را در شما بالا خواهند برد. خیلی راحت، چشمان خود را ببندید، به موضوعات مختلف فکر کنید و البته آنها را در ذهن خود توصیف کنید. البته بهتر است برای کسی که کنارتان نشسته باشد توصیف کنید. می توانید صدای خود را ضبط کنید و بعدها به آن گوش دهید. یک ساعت از روز، ترجیحا قبل از خواب را می توانید صرف این کار کنید.

مدیتیشن کنید

این طور برمی آید که مدیتیشن، جریان خون را در مغز، آرامش، تمرکز و حافظه را افزایش خواهد داد. ۳۰ دقیقه در روز را به این کار اختصاص دهید. می توانید این کار را در ۲ تا ۳ تایم ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای انجام دهید. ترجیحا قبل از خواب شبانه و بعد از خواب روزانه، این تمرین را انجام دهید.

ورزش کنید

مطالعات نشان داده که تنفس مناسب با افزایش تمرکز در ارتباط است. شنا و پیاده روی را امتحان کنید. هر نوع تمرین هوازی مناسب می باشد. ۴۵ دقیقه ورزش، دو بار در روز، قبل از خواب و بعد از خواب، توصیه می شود. می توانید ورزش را با مدیتیشن ترکیب کنید.

غذاهای سالم بخورید

به هرم غذایی توجه کنید و ماهی را حداقل سه بار در هفته بخورید. مکمل های امگا ۳ را فراموش نکنید. از خوردن زیاد بپرهیزید. ترجیحا به عنوان تنقلات، آجیل بخورید.


مقاله مرتبط: راههای افزایش هوش کودکان

مقاله مرتبط: مراحل رشد شناخت و تفکر کودکان


نکات و هشدارها درباره آی کیو

نگاهی به فرهنگ لغات بندازید. اغلب، واژگانی که در کودکی می آموزیم، از آنجایی که در فرهنگ لغات به دنبال معانی آنها نگشته ایم، معنی و توضیح اشتباهی در ذهن از آنها مانده است. اگر معنی لغتی را نمی دانید و یا درست متوجه نشدید، آن را در فرهنگ لغت جستجو کنید تا معانی مختلف واژه ها را به طور دقیق بفهمید.

روش افزایش آی کیو

اگر از برنامه هایی که گفته شد، خسته شدید، کارهای زیر را امتحان کنید

شبه حرکت اجسام

آیا می دانستید که محدوده توجه متوسط، بدون فکر به موضوعات نامرتبط، حدود ۷ تا ۱۵ ثانیه است؟ این تمرین به شما کمک می کند تا بتوانید روی موضوعی واحد تمرکز کنید. خیلی راحت، یک سکه را روی میز قرار دهید و به شکل کلی آن توجه کنید. سپس، به حرکت لبه ی سکه، در حالی که کل تصویر سکه در ذهن تان است، فکر کنید.

الگوهای چشم

یادتان می آید که وقتی بچه بودید، زمانی که با نوک انگشت، روی پلک تان فشار می آوردید، الگوهایی را درون چشم خود مشاهده می کردید؟ این روش برای افزایش هوشیاری فضایی (سه بعدی) بسیار مناسب است. هر روز ۱۰ دقیقه این کار را انجام دهید و به الگوهایی که در چشم خود می بینید، توجه کنید.

کودک خود را خسته نکنید

کودک ابتدا نیاز به انگیزه دارد و اگر به او زیاد فشار بیاورید و او انگیزه ای نداشته باشد، او را از تلاش زده خواهید کرد و موضوعات را یاد نمی گیرد.اگر این کارها را به صورت افراطی انجام دهید، خسته خواهید شد و انگیزه خود را از دست خواهید داد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب