داشتن ذهنیتی قدرتمند، می‌ تواند به متقاضیان کمک کند تا مصاحبه کاری موفقی داشته باشند. تقاضا برای یک شغل جدید، پرچالش و انرژی‌ بر است. در گام اول، شما باید مدیر منابع انسانی سازمان مورد نظر را روی کاغذ متقاعد کنید که شایسته رفتن به مرحله مصاحبه هستید.مصاحبه کاری

راز یک مصاحبه کاری موفق

داشتن ذهنیتی قدرتمند می‌ تواند به متقاضیان کمک کند تا مصاحبه‌ های کاری موفقی داشته باشند. تقاضا برای یک شغل جدید، پرچالش و انرژی‌ بر است. در گام اول، شما باید مدیر منابع انسانی سازمان مورد نظر را روی کاغذ متقاعد کنید که شایسته رفتن به مرحله مصاحبه هستید. اگر این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید، در جلسه مصاحبه، رئیس آینده خود را رو در رو ملاقات می‌ کنید؛ آنگاه تنها چند دقیقه کوتاه فرصت دارید تا چنان تاثیر مثبتی بر او بگذارید که از بین تمام کاندیداهای موجود، شما را برای آن شغل انتخاب کند.

  – فکر کردن به زمانی که در اوج قدرت بوده اید:

دِرِک روکر، استاد بازاریابی مدرسه مدیریت کلاگ می‌گوید: «هنگامی که شما در یک جلسه مصاحبه کاری حاضر می‌شوید، در ضعیف ترین حالت خود قرار دارید.» و این می‌تواند به ضرر شما باشد. با این وجود او و همکارانش در مطالعه‌ اخیر خود دریافته‌ اند که در چنین شرایط سختی، فکر کردن به زمانی در گذشته که در اوج قدرت خود بوده‌ اید، می‌تواند بسیار به شما کمک کند.

در این مطالعه متقاضیانی که پیش از تهیه کردن تقاضانامه یا شرکت کردن در مصاحبه خود، چند لحظه‌ ای به زمان قدرت خود فکر کردند، نسبت به کسانی که دوران ضعف خود را تجسم کردند یا اصلا مرور خاصی از گذشته نکردند، نرخ استخدام بالاتری به‌ دست آوردند.

قدرت در گذشته

روکر با همکاری استادانی دیگر، به مطالعه اثر قدرت بر افراد پرداخت. این محققان در مطالعات خود توانستند یک استراتژی ساده طراحی کنند که با به کار گرفتن آن فرد به سرعت احساس قدرت، یا عدم قدرت کند. آن ها دریافتند که بودن در شرایط قدرت یا ضعف، می‌ تواند کاملا بر نحوه رفتار افراد تاثیر بگذارد و به آن ها احساس اعتماد به نفس، قدرت و کنترل دهد.

به علاوه، این افراد، با ذهنیتی خوش‌ بین‌ تر و رقابتی‌ تر در صحنه حاضر می‌ شوند و تسلط در رفتارشان نمود پیدا می‌ کند. می‌ دانیم که این موارد ویژگی‌ های کلیدی مورد نیاز در یک جلسه مصاحبه است، به‌ خصوص با توجه به اینکه اغلب افراد در این شرایط به علت فشار و اضطراب عمدتا بسیار آسیب‌ پذیرتر می‌ شوند و سطح اعتماد به نفس و مهارتی پایین‌ تر از حالت معمول را به نمایش می‌ گذارند؛ اما آیا این روش برای همه افراد، نتیجه مثبتی می‌ دهد؟ در ادامه به بررسی این پرسش پرداخته‌ ایم. قدرت باعث می‌ شود احتمال استخدام شما روی کاغذ بالا برود.

  – آزمایش اول:

آزمایش اول روکر و همکارانش روی هشت دانشجوی هلندی بود که از آن ها خواسته شد، یک متن کوتاه در ارتباط با موضوع «قدرت» در مورد خود بنویسند؛ نیمی از آن ها متنی در مورد زمان قدرت (به‌ عنوان مثال ارتقا در شغل پاره وقت خود) و نیمی دیگر در مورد زمان عدم قدرت خود (به‌ عنوان مثال هنگامی که مجبور بوده‌‌ اند به استاد یا صاحب کار خود گزارش کار دهند) نوشتند. پس از این متن از آن ها خواسته شد تا یک تقاضانامه کاری (برای شغل مدیریت فروش که مطابق با تحصیلات آن ها بود و از نیازمندی‌ های یک روزنامه گرفته شده بود) نیز بنویسند.

    × مرحله دوم و نتایج آزمایش

پس از پایان کار، تقاضا نامه‌ ها از دانشجویان گرفته شد و بین یک گروه دیگر که در مطالعه شرکت داشتند، توزیع شد. این گروه دوم هیچ اطلاعی در مورد متن اولیه دانشجویان در مورد قدرت یا عدم قدرتشان نداشتند. بلکه تنها از آن ها درخواست شده بود تا نامه‌ ها را مطالعه کنند و نظر دهند که چه کسی یا کسانی از بین آن ها برای استخدام مناسب هستند.

با بررسی نتایج، محققان این مطالعه دریافتند که این گروه به طور عمده به سمت متقاضیانی گرایش داشتند که پیش از تقاضانامه، در مورد زمان قدرتمندی خود فکر کرده بودند. این یعنی آن متن کوتاه غیرمرتبط در مورد احساس قدرتمندیشان، باعث شده بود تا تقاضانامه گیراتری ارائه دهند.

  – آزمایش دوم و قدرت قانع کردن:

محققان پس از این آزمایش، به بررسی تاثیر این امر در جریان مصاحبه کاری افراد پرداختند. در این آزمون، پنجاه‌ و پنج دانشجوی فرانسوی در مصاحبه‌ هایی ساختگی شرکت کردند. هر جلسه مصاحبه، شامل پانزده دقیقه پرسش و پاسخ با دو مصاحبه‌ گر حرفه‌ ای (اغلب استادان دانشگاه) بود. در این پانزده دقیقه، دانشجویان باید تلاش می‌ کردند تا مصاحبه‌ گر را قانع کنند که مهارت، تجربه و انگیزه کافی برای ورود به مدرسه کسب وکار را دارند.

مشابه آزمایش قبلی، در اینجا نیز از دانشجویان خواسته شد تا نامه‌ ای غیرمرتبط در رابطه با موضوع قدرت بنویسند و مجددا عده‌ای از آن ها در مورد زمان قدرتمندی و عده دیگر در مورد زمان ضعف خود نوشتند؛ گروه سومی نیز به عنوان گروه پایه در نظر گرفته شدند که اساسا هیچ متنی را نگارش نکردند. پس از پایان مصاحبه، از مصاحبه‌ گران که هیچ اطلاعی نیز از نامه‌ های اولیه نداشتند، در مورد صلاحیت کاندیداها سوال شد و پرسیده شد چه کسانی در میان آن ها متقاعدکننده‌ تر به نظر رسیدند.

    × نتایج

طبق نتایج، یک بار دیگر کاندیداهایی که در مورد قدرت خود نوشته بودند در صدر قرار گرفتند. مصاحبه‌ گران موفقیت متقاضیان «قدرتمند» در برابر «گروه پایه» را ۸۱ درصد محتمل‌ تر و موفقیت آن ها را در برابر گروه «کم‌ قدرت» ۱۶۲ درصد محتمل‌ تر دانستند.

عملکرد بهتر این گروه، به توانایی بیشتر آن ها در متقاعد‌ کردن مصاحبه‌ گران نسبت داده شد. مصاحبه‌ گران به وضوح بیان کردند که رفتار این افراد کاملا قانع‌ کننده‌ تر از گروه دیگر بود. با این حال هنوز به روشنی مشخص نیست که این متقاعدکننده‌ بودن، دقیقا در کدام بخش از رفتار گروه قدرتمند به چشم می‌ خورد، پرسشی است که موضوع مطالعات آینده خواهد بود.

روکر و همکارانش همچنین قصد دارند در آینده بررسی کنند که چه تفاوتی بین تاثیر این روش، در زمانی که افراد آگاه هستند که حس قدرت به آن ها القا می‌ شود و زمانی که هیچ اطلاعی از این استراتژی ندارند، وجود دارد. روکر در این زمینه می‌ گوید: «حس من این است که برای برخی افراد، آگاهی داشتن از روش کمک‌ کننده است و برای عده‌ ای دیگر، نتیجه عکس این است.»

او توضیح داد، «زمانی که فرد از این روند آگاه است، اگر به یاد آوردن تجربه قدرت برای او آسان باشد، می‌ تواند به سرعت اعتماد به نفس او را افزایش دهد و به نتایج خوبی ختم شود، از سوی دیگر اگر مجبور شود تقلای زیادی برای پیدا کردن یک تجربه موفق کند احتمالا بیشتر باعث افت اعتماد به نفس و عملکرد او می‌ شود.»

سخن پایانی

اگر می‌پرسید که آیا می‌ توانید این روش را پیش از مصاحبه خود امتحان کنید، به شما می‌ گوییم فقط کمی احتیاط کنید. به گفته روکر، نتایج هنوز در دست تحقیق است تا مطمئن شویم این روش درست برای شخص شما هم مناسب است یا نه. با این وجود، اگر یک مصاحبه کاری در راه دارید و به راحتی می‌ توانید تجربه‌ های خوشایندی از موفقیت‌ ها و قدرت خود در گذشته به یاد آورید، باید بگوییم ارزش امتحان کردن را دارد…

 

مترجم: بیتا نظام دوست/ دنیای اقتصاد

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب