در این صفحه به توضیح انواع اختلالات دوران کودکی با علائم آن پرداخته شده و روش‌های درمان اختلالات از جمله بازی‌درمانی، آموزش والدین، توان‌بخشی شناختی و گفتاردرمانی به صورت مختصر توضیح داده شده است.

برای آشنایی با اختلالات دوران کودکی و روش‌های درمان آن‌ها، این مطلب اطلاعات سودمندی را در اختیار شما والدین گرامی قرار می‌دهد.

 

مشاوره و روانشناسی کودک از زمان تولد تا نوجوانی بر ذهن و رفتار کودکان تمرکز دارد.

مرکز مشاوره کودک اکسیر به عنوان بهترین مرکز مشاوره کودک دارای مجرب‌ترین متخصصین روانشناسی و مشاوره کودک در تهران است که در کنار شما والدین عزیز شانه‌به‌شانه برای رشد و زندگی بهتر فرزند شما تلاش خواهد کرد. روانشناسی کودک تنها به چگونگی رشد کودکان از لحاظ فیزیکی نمی‌پردازد بلکه به توسعه روانی، عاطفی و اجتماعی آن‌ها نیز توجه زیادی دارد.

 

اگر به تازگی یک فرشته کوچک به زندگی شما اضافه‌شده است توجه شما را به دیدن فیلم کوتاه ۲ دقیقه‌ای زیر جلب می‌کنیم

 

نمیدونم کودکم مشکل یادگیری داره یا دیرآموزه 

ویژگی های دانش آموزان ناتوان در یادگیری

  • عملکرد  هوشی دانش آموزان ناتوان در یادگیری،طبیعی و یا بالاتر از آن است.
  • بین توانایی بالقوه و بالفعل این دو گروه تفاوتهای اساسی وجود دارد.
  • رشد آنها نامتعادل است.توانایی آنها در حد متوسط و یا بالاتر از آن است.در برخی دروس ،ناتوانی خاص دارند.
  • در زمان نوشتن مطالب ممکن است اطلاعات را از هر دو روش گوش دادن و نگاه کردن( دیدن و شنیدن بطور همزمان) فرا بگیرند.
  • ناتوانان در یادگیری از شکست تحصیلی و اجتماعی خود آگاه هستند.

ویژگی های دانش آموزان دیر آموز (مرزی)

  • در گروهی بین دانش آموزان استثنایی(کم توان ذهنی) و عادی قرار دارند.
  • عملکرد آنها مساوی با تواناییهایشان است ولی از سطح کلاسی پایین تر است.
  • معمولا رشد آنها به آرامی صورت می گیرداما این رشد یکنواخت است.
  • در همه دروس ضعیف هستند.
  • نمی توانند مانند دانش آموزان عادی ،مطالب را به سرعت فرا بگیرند.

از کجا بفهمم کودکم مشکل ریاضی داره ؟

روزی مادری به کلینیک مراجعه نموده و اظهار نمود که دختر ۱۲ ساله او، مشکلات زیادی در یادگیری دارد. او خیلی کم می تواند به خاطر اورد. در طی ۳ سال گذشته ما هزینه زیادی برای کلاس خصوصی ریاضی او کرده ایم. به نظر می رسد که او در ریاضی با موانع ذهنی رو به رو است و در دو سال آخر پیشرفتی نداشته است. من فکر می کنم او در حال عقب گرد است و خودش را هم در انجام دادن کارها ناتوان می داند.

مادر دیگری مراجعه نموده و اظهار نمود که فرزند ده ساله او در پیوند اعداد تا ده مشکل دارد. یادگیری گفتن زمان هنوز به کندی انجام می شود. او هنوز در گفتن ساعت (نیم ساعت گذشته) مشکل دارد. با این که جدول ضرب را با تمرینی که در طول تابستان داشتیم، یاد گرفته بود، ولی اکنون همه را فراموش کرده است.

این دو دانش آموز هر دو نارسایی حساب دارند، یک اختلال ریاضیاتی که دانش آموز در یادگیری یا فهم ریاضیات به مشکل برخورد می کند.تخمین زده شده است که ۵ تا ۸ در صد کودکان حساب نارسایی دارند و شیوع آن در پسر ها و دختر ها مساوی است. دانش آموزان با حساب نارسایی در فهم علائم ریاضیاتی (مثل + و -)، حل مسئله های ریاضیاتی و معمولا پس وپیش کردن اعداد (مثلا ۷۵ می شود ۵۷) مشکل دارند. با این حال، حساب نارسایی بیشتر مشکلات با اعداد، مشکلات جدی در گفتن زمان همان گونه که در مورد یکی از دانش آموزان مذکور صادق بود، مشکل در تشخیص چپ از راست و مشکل در تشخیص الگو ها را در برمی گیرد. به دلیل پیچیدگی مهارت های ریاضیاتی مختلف، فهم و شناسایی حساب نارسایی، در مقایسه با نارساخوانی به کندی پیشرفت کرده است.

مقالات مرتبط : علایم کودکان با اختلال یادگیری ریاضی ؟

 

نمیدونم کودک من چاق یا نه ؟

چاقی کودکان ممکن است ناشی از عوامل متعددی از قبیل سبک زندگی، مسائل روانشناختی و سابقه خانوادگی باشد. با این حال، علت اصلی چاقی می تواند به دو مسئله محدود شود: خوردن بیش از حد و به اندازه کافی ورزش نکردن. 

تشخیص اینکه آیا کودک شما دارای اضافه وزن است، همیشه کار ساده ای نیست چرا که بچه ها با میزان متفاوتی رشد می کنند و میزان چربی بدن با سن تغییر می کند. یک روش مطمئن برای گفتن اینکه آیا فرزند شما در واقع دارای اضافه وزن یا چاقی است، با محاسبه شاخص توده بدن (BMI) فرد است. BMI وزن بدن را در رابطه با قد اندازه گیری می کند.

مطالب مرتبط : چگونه کمک کنیم فرزندمان سالم باقی بماند و چاق نشود

 

آیا واقعا کودک من بیش فعاله ؟

همه ما بچه‌هایی را می‌شناسیم که نمی‌توانند آرام بگیرند، انگار که هرگز گوش نمی‌دهند، دستورالعمل‌ها را هرچقدر هم که واضح برایشان بگویید، دنبال نمی‌کنند و در زمان‌های نامناسب، نظرات نامناسبی می‌دهند. گاهی اوقات این کودکان به‌عنوان “آشوبگر” شناخته می‌شوند و یا به خاطر تنبل بودن و بی‌نظم بودن موردانتقاد قرار می‌گیرند. اگرچه، آن‌ها ممکن است دچار اختلال بیش فعالی / نقص توجه (ADHD) که قبلاً به‌عنوان نقص توجه (ADD) شناخته می‌شد، باشند. اختلال بیش فعالی / نقص توجه باعث می‌شود که فرد نتواند واکنش‌های خودانگیخته و ناگهانی خود را مهار کند، این واکنش‌ها شامل حرکت کردن تا توجه در سخنرانی است.

بیش فعالی یا ADHD یک بیماری مزمن است که در صورت نادیده گرفته شدن به‌صورت مداوم از کودکی به بزرگ‌سالی انتقال میابد. بیش فعالی در دوران کودکی یک فرد آغاز می‌شود. بنا به تحقیقات انجام‌شده توسط تیم helpguid 2 کودک از هر ۳ کودکی که به این بیماری دچار می‌شوند همچنان در بزرگ‌سالی به این عارضه مبتلا هستند. برای رفع این مشکل مراجعه به مشاوره کودک متخصص امری واجب است. از بارزترین نشانه‌های این بیماری می‌توان به عدم توانایی انتظار برای رسیدن نوبت چیزی به کودک، قطع کردن حرف بزرگ‌سالان، آشفتگی احساسی، بی‌قراری، بازی با صدای بلند و عدم به اتمام رساندن کارها اشاره کرد.

مقاله مرتبط : ویژگی اصلی افراد بیش فعال را بشناسیم 

 

بازی‌درمانی چیست ؟ در اتاق بازی درمانی چه می گذرد 

بازی‌ درمانی رویکرد روان‌شناختی است که برای کمک به کودکان ۳ تا ۱۲ ساله به‌ منظور کشف زندگی خود استفاده می‌شود.

روانشناسان کودک معتقدند که کودک در هر موقعیتی به بازی نیاز دارد ، بازی فواید زیادی برای کودک دارد.

بازی درمانی به کودکان کمک می‌کند تا آزادانه افکار و احساسات خود را از طریق بازی بیان کنند.

بازی‌درمانی به‌صورت فردی و گروهی در اتاق‌های نشیمن راحت با قوانین محدود اعمال‌شده برای کودک توسط مشاور کودک انجام می‌شود.

دلایل بهره گیری از روش بازی درمانی

به این دلیل که رشد زبانی کودکان دیرتر از رشد شناختی آن ها انجام می پذیرد، راه ارتباطی آنان با محیط پیرامون خویش، تنها بازی است. در بازی درمانی اسباب بازی ها به سان واژه های کودکان هستند و بازی هم زبان آن ها. بازی درمانی مانند روان درمانی و مشاوره برای بزرگسالان است. تجربیات عمده هیجانی می تواند در نهایت امنیت و آرامش از راه نمادهای خیالی و اسباب بازی ها بیان شود. به کارگیری اسباب بازی ها، کودکان را در نمایاندن اضطراب، ترس، خیالات و احساس گناه خویش توانا می سازد. در این فرایند (بازی درمانی) کودک، احساسات خود را آزادانه ابراز می کند، چرا که این روش کودکان را از خودشان، تجربیات و پیشامدهای روزمره شان جدا می کند. کودکان خود را در بازی نشان می دهند و می آموزند که چگونه با موقعیت های گوناگون روبرو شوند.

کاربردهای بازی درمانی

انواع اختلالاتی را که ریشه در احساسات و هیجانات کودک، سازگاری او با محیط و … دارند، می‌توان با این روش درمان کرد. افسردگی کودکان، ترس های کودکان، مشکلات رفتاری که ریشه اضطرابی دارند شب ادراری، ناخن جویدن، دروغ گفتن، پرخاشگری و … را می‌توان با استفاده از این روش حل کرد.

بازی درمانی چه مدت به طول می انجامد؟

دوره ی درمانی بعضی از کودکان کوتاه است (به عنوان مثال ۱۲ جلسه). اما در صورتی که مشکلات کودک پیچیده باشد یا مدتی طولانی دچار تنش باشد، به جلسات درمانی بیشتری نیاز خواهد بود. در چنین وضعیتی، بعضی کارشناسان به مدت دو سال یا بیشتر به درمان کودک می‌پردازند. بیشتر جلسات، هفته ای یکبار برگزار می شود و برگزاری منظم آن ها در یک روز ویژه و ساعت و مکان مشخص، در جلب اعتماد کودک بسیار مهم است. جلسات برنامه‌ریزی نشده و نامنظم می تواند پیشرفت درمان کودک را مختل کند.

 

تاثیر بازی درمانی بر روی کودکان پرخاشگر

 

  • آموزش والدین از شروع تا اتمام بازی‌درمانی

آموزش والدین در حین بازی درمانی توسط متخصصین مشاور کودک اکسیر انجام می شود. از آنجایی که تعدادی از مشکلات رفتاری در کودکان به دلیل روش نامناسب فرزند پروری در کودک ایجاد می‌شود؛ آموزش والدین به درمان اختلالات کودکان کمک شایانی می کند. در جلسات بازی درمانی علاوه بر تمرکز بر کاهش اختلال کودکان، به والدین نحوه برخورد با کودک خود  و تکرار بازی های انجام شده در جلسات درمان در خانه توسط والدین یا اعضای خانواده را آموزش می دهند. آموزش والدین باعث بالارفتن سرعت بهبود اختلال در کودک و تداوم این بهبود در کودکان می شوند.در واقع والدین و مشاوره کودک نقش مهمی در بازی‌درمانی برای درمان اختلال کودکان ایفا می‌کنند.

پس از انجام دادن مصاحبه پذیرش اولیه درمانگر با والد، درواقع گرفتن اطلاعات لازم در مورد کودک و اغلب یک مصاحبه جداگانه با کودک و مشاهده رفتار کودک، درمانگر قادر به تشخیص و اظهارنظر پیش از شروع درمان خواهد بود.

این برآورد و تشخیص، درمانگر را قادر به اتخاذ بهترین روش درمان برای کودک می‌کند. در اتاق بازی، کودک را تشویق به بازی با اسباب‌بازی‌های خاصی که موجب بروز خودش – خود اظهاری – می‌کنند که درنهایت منجر به تسهیل یادگیری رفتارهای مثبت در کودک می‌شود.

هنر، هنرهای دستی، موسیقی، رقص، قصه‌گویی و سایر ابزارها نیز ممکن است در برنامه بازی‌درمانی گنجانده شوند.

بازی‌درمانی با توجه به نوع و شدت اختلال در کودکان معمولاً در جلسات هفتگی و به مدت ٢٠ جلسه ٣٠ تا ۴۵ دقیقه‌ای انجام می‌شود.

 

نوروفیدبک در کودکان و کاربردهای مختلف آن

روش نوروفیدبک توسط اداره غذا و داروی آمریکا جهت درمان اضطراب، استرس، افسردگی، بیش فعالی کم توجهی، سردرد (میگرن)، دردهای مزمن، اختلالات خواب، سوء مصرف مواد، وسواس، صرع (تشنج) و بازتوانی سکته مغزی مورد تایید قرار گرفته است. و همچنین در درمان اختلالات یادگیری و افزایش توجه و تمرکز تاثیر گذار است.

به نوروفیدبک دوپینگ اخلاقی می گویند، دلیلش این است که در حال حاضر بسیاری از ورزشکاران در کشورهای پیشرفته و همچنین بسیاری از سازمان های معتبر جهانی از جمله ناسا (سازمان علوم فضایی آمریکا) جهت ارتقا مهارت های ذهنی و شناختی و بهینه سازی تصمیم گیری ،افزایش خلاقیت،تقویت حافظه و افزایش هماهنگی جسم و ذهن از این روش استفاده می کنند.

مقاله مرتبط : تاثیرات نوروفیدبک بر مشکلات بی خوابی

مقاله مرتبط : من و نوروتراپیستم 

 

مشاوره کودک آنلاین اکسیر

مرکز مشاوره کودک اکسیر در نظر دارد برای روانشناسی کودک و پاسخ به سوالات احتمالی والدین محترم ، بخش پاسخ گویی مشاوره کودک آنلاین در دت کتر از ۵ ساعت پاسخ سوال شمارا خواهد داد.برای دسترسی به بخش مشاوره کودک آنلاین اکسیر اینجا را کلیک کنید

برای دین فیلم های روانشناسی کودک یا مشاوره کودک اینجا را کلیک نید