روان‌پزشکی

روان‌پزشکی شاخه‌ای از پزشکی است که بر تشخیص، درمان و پیشگیری از اختلالات روانی، عاطفی و رفتاری تمرکز دارد و یکی از قدیمی‌ترین شاخه‌های پزشکی محسوب می‌شود. روان‌پزشک یک دکتر پزشکی است که تخصص در بهداشت روان دارد. در ادامه توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه‌شده است.

 

روان‌پزشکان در کنار تمرکزشان بر روان‌درمانی و تشخیص روان‌پزشکی، در درمان مشکلات روحی مراجع خود از داروهای مختلف استفاده می‌کنند. داروهای روان‌پزشکی می‌تواند به برگرداندن تعادل شیمی مغز کمک کند که برهم خوردن تعادل شیمی مغز علت بسیاری از اختلالات مانند وسواس، اختلالات اضطرابی، اختلالات افسردگی، اختلال دوقطبی، اختلال اسکیزوفرنی و اختلال استرس پس از سانحه و … است. مراجع در درمان طولانی‌مدت دارو باید با روان‌پزشک خود به صورت دوره‌ای ملاقات داشته باشد تا عوارض جانبی بالقوه داروها را بتوان کنترل کرد.

 

روان‌پزشکان برای ارزیابی هر دو جنبه روانی و جسمی واجد شرایط هستند. آن‌ها دارو تجویز می‌کنند، امراض جسمی را درمان می‌کنند و معاینات بدنی انجام می‌دهند. ازآنجایی‌که آن‌ها پزشک هستند برای به دست آوردن تصویری جامع از وضعیت جسمانی و روانی مراجع می‌توانند از طیف گسترده‌ای از آزمایشات پزشکی و آزمون‌های روان‌شناختی استفاده کنند. چون روان‌پزشکان دارای مدرک پزشکی هستند و در زمینه روان‌پزشکی نیز آموزش‌دیده‌اند، آن‌ها یکی از معدود حرفه‌ای‌ها در زمینه بهداشت روان محسوب می‌شوند که قادر به تجویز دارو برای درمان مسائل بهداشت روانی هستند.

 

متأسفانه در بین برخی از مردم مراجعه به روان‌پزشک و استفاده از داروهای روان‌پزشکی با برچسب منفی همراه است و افراد اغلب نگران هستند که مبادا استفاده از داروهای روان‌پزشکی وجهه اجتماعی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و یا به داروها وابسته شوند. باید در نظر داشته باشید روانشناسان و روان‌پزشکان کلینیک اکسیر همیشه به‌صورت تیمی و در ارتباط با یکدیگر عمل می‌کنند. پس در مواردی که روانشناس تشخیص می‌دهد که نیاز به ارجاع به روان‌پزشک است، به معنای وخامت ماجرا یا ناتوانی در کنترل شرایط نیست. بلکه صرفاً تشخیص حرفه‌ای درمانگر بر این است که استفاده از دارو می‌تواند در کنار روان‌درمانی کمک‌کننده بوده و سرعت بهبود فرد را افزایش دهد. همچنین به محض اینکه روان‌پزشک تشخیص دهد که دیگر نیازی به مصرف دارو نیست، مراجع می‌تواند داروها را کنار گذاشته و به مصرف آن‌ها خاتمه دهد.

 

انواع روان‌پزشکی

روان‌پزشکان در زمینه‌های تخصصی و متعددی فعالیت می‌کنند که در ادامه توضیح داده‌شده است.

  • روان‌پزشک بزرگ‌سالان: با بزرگ‌سالان دارای اختلال روحی و روانی فعالیت می‌کنند.
  • روان‌پزشک کودک و نوجوان: با کودکان و نوجوانان دارای اختلالات روحی و روانی کار می‌کنند.
  • روان‌پزشک اعتیاد: در زمینه مواد مخدر و اعتیاد فعالیت دارند.
  • روان‌پزشک دادگستری: در دادگاه‌ها و سیستم کیفری کار می‌کنند.
  • روان‌پزشک سازمانی: در محیط کار و سازمانی فعالیت دارند.
  • متخصص روان‌پزشک: در زمینه مشکلات سیستم عصبی، بیماری‌های مغزی و آسیب‌های مغزی فعالیت می‌کنند.

 

دپارتمان روان‌پزشکی اکسیر

متخصصین دپارتمان روان‌پزشکی اکسیر تمام علائم ذهنی و جسمی شما را ارزیابی می‌کنند تا به تشخیص درستی برسند. برای درمان شما احتیاج به همکاری شما و خانواده شما دارند. جهت درمان از روش‌های درمانی روان‌شناختی، داروها یا روش‌های تحریک مغز مانند الکتروشوک استفاده می‌کنند. روان‌پزشک شما از روش‌هایی جهت درمان استفاده می‌کند که بر اساس تحقیقات ثابت‌شده‌اند که می‌توانند در درمان اختلال مورد نظر مفید و مؤثر باشند. روان‌پزشکان در طی جلسات به شما توضیح می‌دهد که چرا این درمان را توصیه می‌کند؟ عوارض جانبی این روش چیست؟ این روش چگونه به شما در جهت درمان کمک می‌کند؟ میزان هزینه آن چقدر است؟ و چقدر زمان برای درمان لازم است؟ با دادن این اطلاعات به شما روان‌پزشکان نظر شما را جویا می‌شوند که اگر شما با روش درمانی انتخاب شده موافقت کنید، همکاری شما را بیشتر می‌کند و روند درمان را تسهیل می‌بخشد.

دپارتمان روان‌پزشکی اکسیر با در اختیار داشتن متخصصین مجرب روان‌پزشک و روانشناس بهترین خدمات روان‌پزشکی را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد. روان‌پزشک می‌تواند به عنوان بخشی از کار خود مراقبت فوری برای یک بیماری روانی را فراهم کند، به شما در مدیریت وضعیت سلامت روان در درازمدت کمک کند، توصیه‌هایی در مورد تغییرات شیوه زندگی به شما ارائه دهد، شما را به سایر متخصصان بهداشت روان ارجاع دهد و در صورت لزوم شما را به بیمارستان منتقل کند.