[bt_section][bt_row][bt_column width=”1/1″ align=”center” vertical_align=”inherit” border=”no_border” cell_padding=”default” animation=”no_animation” text_indent=”no_text_indent” highlight=”no_highlight” background_color=”” opacity=”” inner_background_color=”” background_image=”” el_class=”” el_style=””][bt_text]

برای تشخیص درست اختلالات در افراد و کودکان، متخصصین رواشناختی و مشاوران از مصاحبه‌های تشخیصی و آزمون‌های روانشناختی استاندارد شده استفاده می‌کنند که درباره آن‌ها در این مطلب توضیح داده شده است.

[/bt_text][bt_text]

تشخیص و ارزیابی روان‌شناختی

تشخیص و ارزیابی روان‌شناختی اولین مرحله برای شروع درمان در مرکز مشاوره اکسیر است. در جلسه تشخیص و ارزیابی روان‌شناختی علاوه بر توجه به مشکلاتی که والدین از کودک خود گزارش می‌دهند و به خاطر آن به مرکز مشاوره مراجعه کرده‌اند، کودک توسط روانشناس و متخصص مجرب از جهات مختلف رشدی، رفتاری، هیجانی و شناختی با روش علمی و آزمون‌های روان‌شناختی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا شدت و نوع اختلال و نقاط قوت و ضعف در او شناسایی و متناسب با آن برنامه و پکیج درمانی در نظر گرفته شود.

[/bt_text][/bt_column][/bt_row][/bt_section][bt_section][bt_row][bt_column width=”1/4″][/bt_column][bt_column width=”2/4″][bt_image image=”27039″ caption_text=”” size=”” shape=”circle” url=”” target=”_self” hover_type=”” el_class=”” el_style=”” responsive=””][/bt_image][/bt_column][bt_column width=”1/4″][/bt_column][/bt_row][/bt_section][bt_section][bt_row][bt_column width=”1/1″][bt_text]

تشخیص زودهنگام اختلالات به ویژه در دوران کودکی اهمیت بالایی دارد. دوران کودکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین دوران‌ها در زندگی هر فردی است که تشخیص زودهنگام اختلالات در درمان و کاهش تأثیرات آن بر کیفیت زندگی و آینده کودک بسیار مؤثر است. در ادامه مراحل تشخیص و ارزیابی روان‌شناختی مرکز مشاوره اکسیر برای کودکان توضیح داده شده است.

دپارتمان تشخیص و ارزیابی روان‌شناختی اکسیر

تشخیص و ارزیابی روان‌شناختی در مرکز مشاوره اکسیر توسط روانشناسان و متخصصین مجرب در سه مرحله مصاحبه با والدین، مشاهده کودک و اجرای آزمون‌های تشخیصی انجام می‌شود.

[/bt_text][/bt_column][/bt_row][/bt_section][bt_section][bt_row][bt_column width=”3/4″][bt_text]

مصاحبه با والدین

مصاحبه با والدین در جلسه تشخیص و ارزیابی روان‌شناختی برای شناسایی درست اختلال یا مشکل در کودک، از اهمیت بالایی برخوردار است. در مصاحبه تشخیصی که توسط متخصصین و روانشناسان مرکز صورت می‌گیرد درباره علت مراجعه به مرکز و مشکلی که در کودک خود مشاهده کرده‌اند با والدین گفت‌وگو می‌شود. جلسه مصاحبه توسط متخصص به صورتی پیش می‌رود که اطلاعاتی دقیق و درست درباره مسائل و عوامل مؤثر در پیدایش و تداوم اختلال را بتواند شناسایی کند و بر مبنای آن تشخیص درستی از مشکل یا اختلال در کودک داشته باشد تا بتواند پکیج درمانی مناسبی در نظر بگیرد.

[/bt_text][/bt_column][bt_column width=”1/4″][bt_hr top_spaced=”not-spaced” bottom_spaced=”bottomSmallSpaced” transparent_border=”noBorder” el_class=”” el_style=”” responsive=””][/bt_hr][bt_image image=”27040″ caption_text=”” size=”” shape=”circle” url=”” target=”_self” hover_type=”” el_class=”” el_style=”” responsive=””][/bt_image][/bt_column][/bt_row][bt_row][bt_column width=”3/4″][bt_text]

مشاهده کودک

متخصص ارزیاب نه تنها به مطالبی که در جلسه تشخیص و ارزیابی روان‌شناختی بیان می‌شود توجه کامل دارد بلکه رفتارها و زبان بدن والدین و کودک را نیز در نظر می‌گیرد. ازآنجایی‌که اجرای آزمون‌های روان‌شناختی بر روی کودک پروسه‌ای دشوار و در بعضی اختلالات غیرممکن است؛ بنابراین متخصص ارزیاب با برقراری رابطه و مشاهده رفتار کودک می‌تواند اطلاعات درستی در جهت تشخیص صحیح اختلال به دست آورد. بعضی از اختلالات مانند اضطراب و ترس در حالت‌های فیزیولوژیکی کاملاً مشهود است.بنابراین واضح است در جلسه تشخیص و ارزیابی روان‌شناختی به‌جز مصاحبه از مشاهده نیز استفاده می‌شود و در صورت لزوم پس از مصاحبه می‌توان از آزمون خاص مورد نیاز برای تشخیص دقیق اختلال استفاده کرد.

[/bt_text][/bt_column][bt_column width=”1/4″][bt_hr top_spaced=”not-spaced” bottom_spaced=”bottomSmallSpaced” transparent_border=”noBorder” el_class=”” el_style=”” responsive=””][/bt_hr][bt_image image=”27041″ caption_text=”” size=”” shape=”circle” url=”” target=”_self” hover_type=”” el_class=”” el_style=”” responsive=””][/bt_image][/bt_column][/bt_row][/bt_section][bt_section][bt_row][bt_column width=”1/1″][bt_hr top_spaced=”topSmallSpaced” bottom_spaced=”not-spaced” transparent_border=”noBorder” el_class=”” el_style=”” responsive=””][/bt_hr][bt_text]

اجرای آزمون‌های تشخیصی

برای تشخیص دقیق‌تر طیف اختلالات کودکان در جلسه تشخیص و ارزیابی روان‌شناختی علاوه بر مصاحبه و مشاهده در بعضی مواقع از آزمون‌های تشخیصی نیز توسط متخصص ارزیاب استفاده می‌شود. از جمله آزمون‌های روان‌شناختی مورد استفاده عبارت‌اند از: آزمون‌های هوش، اختلالات خلقی/ اضطرابی (اضطراب، افسردگی، وسواس)، اختلالات یادگیری، توجه و تمرکز، اختلالات درخودماندگی، بیش فعالی و کمبود توجه و … است.

متخصصین و روانشناسان مجرب مرکز مشاوره اکسیر در جلسات تشخیص و ارزیابی روان‌شناختی با استفاده از مصاحبه، مشاهده و آزمون‌های روان‌شناختی به تشخیص درست اختلالات در کودکان می‌پردازند و شما والدین را در جهت بهبود و درمان آن در طول جلسات و پس از اتمام جلسات درمانی یاری می‌کنند تا شما والدین گرامی با خاطری آسوده به پروسه درمانی فرزند خود پرداخته و تأثیر اختلال را بر روی کیفیت زندگی و آینده کودک خود به حداقل برسانید.

[/bt_text][bt_hr top_spaced=”not-spaced” bottom_spaced=”bottomExtraSpaced” transparent_border=”noBorder” el_class=”” el_style=”” responsive=””][/bt_hr][/bt_column][/bt_row][/bt_section]