بهترین کلینیک گفتاردرمانی در تهران

کلینیک گفتاردرمانی در تهران با نام مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی اکسیر، با در اختیار داشتن فضای مناسب درمانی و بهره‌گیری از متخصصین حیطه گفتار درمانی و توان‌بخشی آماده خدمت‌رسانی و ارائه خدمات در این زمینه است. جالب است بدانید که حیطه‌ها و کاربردهای گفتاردرمانی فراتر از چیزی است که شاید تاکنون تصور می‌کرده‌اید.

گفتاردرمانی یا آسیب‌شناسی گفتار و زبان رشته‌ای از علوم توانبخشی است که به بررسی ماهیت انواع اختلالات گفتار و زبان و نیز روش‌های تشخیص و درمان این اختلالات می‌پردازد. ارزیابی و تشخیص اختلال در بلع را نیز در حیطه تخصص متخصصان گفتار درمانی می‌دانند.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

خدمات کلینیک گفتار درمانی کودکان در تهران

به طور کلی علم گفتار درمانی به انواع اختلالات ارتباطی از جمله اختلالات گفتار و زبان می‌پردازد که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم همچنین یکی دیگر از حیطه‌های مورد مداخله اختلال در بلع می‌باشد.

  • تاخیر در گفتار و زبان

افرادی دارای این مشکل هستند که به دلایل مختلف از قبیل ناشنوایی- عقب‌ماندگی ذهنی – فلج مغزی دیرتر از حد طبیعی شروع به صحبت می‌کنند و گفتار و زبانشان در حد سنشان نمی‌باشد.

  • اختلالات روانی گفتار

اختلالاتی که گفتار فرد را از حالت روان و عادی خارج می‌کند، افرادی که لکنت زبان و پریده گویی دارند جزء این گروه هستند:

  1. لکنت زمانی اتفاقی می‌افتد که درروند طبیعی گفتار وقفه‌های غیرطبیعی و ناگهانی به‌واسطه تکرار و بازگویی، کشیده گویی (طولانی ادا کردن صداها)، میان‌پرانی (صداهای اضافی بین کلمات) گیر (قفل) و رفتارهای وابسته ایجاد می‌شود.
  2. پریده گویی: زمانی اتفاق می‌افتد که میزان تکلم دچار اشکال شود و گفتار فرد بیش‌ازحد سریع باشد و فرد نتواند به‌صورت منسجم و روان صحبت کند.
  • اختلالات صوت

زمانی اختلال صوتی وجود دارد که کیفیت، زیروبمی، بلندی و انعطاف‌پذیری صوت فردی متفاوت از صوت افراد، جنس، سن، گروه و فرهنگ مشابه وی باشد. وجود یا عدم وجود اختلال صوت و میزان آن نسبت به قضاوت شنونده متفاوت است؛ بنابراین کودکان، والدین، بزرگ‌سالان و آسیب شناسان گفتار و زبان وجود یا عدم وجود اختلال را بر طبق نیازها و زمینه خود تعیین می‌کنند.

الف ) طبقه‌بندی اختلالات صوت بر اساس علت شناسی

۱- عضوی: درنتیجه‌ی مستقیم تغییرات عضوی و بیماری‌های مجرای صداسازی هستند.
۲- عملکردی: درنتیجه‌ی استفاده‌ی نادرست از سازوکار صداسازی هستند.
۳- عصب‌شناختی: در اثر اختلال در سیستم عصبی مرکزی یا محیطی ایجاد می‌شوند.

ب) علائم اختلالات صوت شامل موارد زیراست:

۱-گرفتگی صوت ۲- نفس آلودگی صدا ۳- خستگی صوتی ۴- کاهش دامنه آواسازی ۵- بی صدایی ۶- قطع زیروبمی ۷- صدای زیر نامناسب ۷- آواسازی توأم با تلاش و کوشش ۸ – لرزش

فعالیت متخصصین در کلینیک گفتاردرمانی د رتهران

  • زبان پریشی

نوعی اختلال زبانی که به علل مختلف ازجمله: سکته مغزی، تومور، ضربه مغزی و … می‌تواند ایجاد شود و درنتیجه به فرایندهای درک و یا بیان زبان آسیب وارد می‌کند.

انواع زبان پریشی (آفازی):

۱- آفازی ورنیکه ۲- آفازی بروکا ۳- آفازی انتقالی ۴- آفازی ترانس کورتیکال حسی ۵- آفازی گلوبال ۶- آفازی ترنس کوتیکال حرکتی ۷-آفازی آنومی ۸-آفازی ترنس کورتیکال مختلط

بر اساس نوع آفازی ممکن است این علائم دیده شود: پارافازیا – اختلال تکرار – اختلال در خواندن و نوشتن – اختلال در درک و بیان – اختلال در نامیدن

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

  • اختلالات تشدید

تشدید زیر مجموعه کیفیت صوت است در اختلالات تشدید در اثر اختلال در عملکرد دریچه کامی- حلقی به علل مختلف فرایند تشدید به درستی انجام نمی‌شود و به عبارت دیگر توازن خیشومی – دهانی به هم خورده است.

انواع اختلالات تشدید عبارت‌اند از

۱- خیشومی شدگی بیش ازحد: تشدید بیش ازحد هوا در حفره بینی که ممکن است همراه با خروج هوا از بینی باشد یا نباشد. در این حالت ممکن است برای جلوگیری از خروج هوا در پرده‌های بینی حرکات انقباضی دیده شود.

۲- خیشومی کمتر از حد: تشدید صداهای خیشومی در حفره بینی یا صورت نمی‌گیرد یا بسیار کم است.

۳- مختلط: به علت اتصال حفره‌های بینی و انسداد در قسمت خلف یا قدام بینی هردو حالت خیشوم شدگی وجود دارد.

  • اختلالات تولید یا تلفظ صداها

اختلالات تولیدی مشخصاً بیش از هر نوع عارضه گفتاری وقت وتو جه آسیب شناسان گفتار را به خود مشغول می‌کند و تقریباً ۸۰ درصد موارد اختلالات گفتاری را تشکیل می‌دهد. این‌گونه افراد در تولید و بیان همخوان‌ها (صامت) و واکه‌ها (مصوت) مشکل دارند و به صورت‌های زیر بیان می‌شوند:

۱-حذف: یعنی یکی از هم خوانها را حذف می‌کنند. (خس به جای خرس)

۲-خراب گویی: در این نوع خطا گوینده به‌جای صدای هدف یک‌صدای غیر مشخص تولید می‌کند. (صدای ” ث” عربی در سلام)

۳-افزودن: در این حالت یک صدا یا هجای نابجا را وارد واژه یا هجای اصلی می‌نماید (قوه ری به جای قوری)

۴-جانشینی: در این‌گونه خطاها گویند یک‌صدای استاندارد به غلط جانشین صدای هدف می‌کند. (تتاب به جای کتاب)

  •  اختلالات یادگیری یا خواندن و نوشتن

اختلالی که در آن علی رغم وجود هوش طبیعی عملکرد زبان نوشتاری، خواندن و یا ریاضیات به طور قابل توجهی کمتر از حد مورد انتظار برای فرد است؛ که جنبه‌ی خواندن و نوشتن جزء حیطه‌ی مورد مداخله‌ی گفتار درمانی است و اصلاح دیگر آن نارساخوانی (dyslexia) نام دارد.


مقاله مرتبط: اختلال یادگیری چیست؟


  • اختلالات بلع

اختلال در انتقال طبیعی لقمه‌ی غذایی از حفره‌ی دهان به معده که می‌توانند به دلایل متعددی از جمله: سکته مغزی، ضعف عضلانی، ضربه‌ی مغزی، بیماری‌های عصبی – عضلانی و … ایجاد شود.


مقاله مرتبط: گفتار درمانگر خوب در تهران

مقاله مرتبط: بهترین متخصص گفتار درمانی در تهران


اهداف کلینیک گفتاردرمانی در تهران

  • کمک به افرادی که اختلالات تلفظی دارند.
  • کمک به بیمارانی که اختلال در صوت یا حنجره دارند.
  • کمک به بیمارانی که به دلیل آسیب مغزی زبان پریش شده‌اند.
  • یاری به ناشنوایان برای برقراری ارتباط کلامی.
  • کمک به طیف گسترده‌ای از عقب‌ماندگان ذهنی و سایر کودکانی که به هر دلیلی در اکتساب گفتار و زبان مشکل دارند.
  • کمک به افرادی که در عمل بلع مشکل دارند.
  • راهنمایی و ارائه راهکار به افرادی که دچار لکنت یا سایر اختلالات روانی گفتار هستند.
  • توصیه و مشاوره به افراد جامعه برای پیشگیری از اختلالات ذکر شده.

اینستاگرام اکسیر

کلینیک گفتار درمانی در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند؟

کلینیک گفتار درمانی با استفاده از متخصصین گفتار درمانی به بررسی مشکلات گفتاری و بهبود و درمان آن می‌پردازد.

گفتار درمانی علمی است که به طور تخصصی به مشکلات ناشی از گفتار می‌پردازد و در طول سالیان متمادی پیشرفت‌های چشم‌گیری در زمینه‌ی شناسایی، ارزیابی و درمان چنین اختلالاتی داشته و دارد.

متخصصان گفتار درمانی در طول تحصیل با فیزیولوژی و آناتومی اندام‌های گفتاری و همچنین مباحث زبان‌شناسی و روانشناسی آشنا می‌شوند و در نتیجه می‌توانند از جوانب مختلف اختلالات مربوطه را بررسی کرده و راهکار متناسب با آن را ارائه دهند.

کاردرمانی نیز شاخه‌ای از علوم پزشکی است که هدف آن بازپروری فرد به‌گونه‌ای است که بتواند به‌طور مستقل زندگی کند، مولد باشد و از زندگی خود لذت ببرد.

کلینیک گفتاردرمانی در تهران

کلینیک گفتاردرمانی در تهران با نام اکسیر با به‌کارگیری دانش به‌روز آکادمیک و تخصصی در کوتاه‌ترین زمان به درمان اختلالات گفتاری بزرگ‌سالان و کودکان می‌پردازد؛ زیرا کودکان دچار نقص در گفتار به شدت در معرض آسیب‌های روانی و اجتماعی قرار داشته و در صورت تأخیر در کسب گفتار، مهارت‌های اجتماعی لازم برای حضور در جامعه را کسب نمی‌نمایند و بزرگ‌سالانی که دچار ضعف گفتاری هستند از موقعیت‌های مناسب شغلی، عاطفی و اجتماعی محروم می‌مانند. در کلینیک گفتار درمانی افراد برحسب نوع اختلالات گفتاری از خدمات تخصصی بهره‌مند می‌شوند.

اکسیر کلینیک گفتار درمانی

انجام تست و آنالیز گفتاری در کلینیک گفتار درمانی اکسیر

اولین مرحله از گفتار درمانی انجام تست گفتاری یا گرفتن آنالیز گفتار از افراد دارای اختلالات گفتاری و تعیین دقیق نوع اختلال و شدت آن است.

بسیاری از گفتار درمانگران این کار را به‌صورت سنتی و تجربی انجام داده و به همین دلیل دچار خطا در تشخیص شده و بیمار پس از چندین جلسه مراجعه، نتیجه لازم را نمی‌گیرد. ما در کلینیک گفتار درمانی اکسیر در شرق و غرب تهران انجام تست گفتاری را در اولویت قرار می‌دهیم.

 

دریافت وقت مشاوره از کلینیک گفتاردرمانی در تهران

Loading...

 

مشاوره رایگان آنلاین