مشکلات رایج دختران نوجوان

نوجوانی مرحله ساده و راحتی برای والدین و نوجوانان نیست. نوجوانی حول محور تغییرات رفتاری، دل‌ شکستگی، مسائل ظاهری، تغییرات هورمونی است و این لیست از مشکلات نوجوانی هرگز تمام نمی‌ شود. برای دختران در این دوره مهم است که درکی از اینکه چه کسی هستند، داشته باشند و خود حقیقیشان را بپذیرند.

این مرحله از زندگی شامل تغییرات بنیادین مهم است و باید به طور کامل از این دوره زندگی نیز لذت برد. در ادامه مشکلات رایج دختران نوجوان را مورد بررسی قرار داده‌ایم.


مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

مشکلات رایج دختران نوجوان

    – تصویر بدن و پذیرش خود

تصویر بدن و پذیرش خود احتمالاً شایع‌ ترین مشکل نوجوانی است، چون بدنشان دائماً در حال تغییر است. در دوره‌ ای که رسانه‌ ها بر زندگی ما غلبه دارند، شبکه‌ های اجتماعی، مجلات یا تلویزیون اغلب بدن‌ های عالی و بدون نقص را به ما یادآوری می‌کنند. باید روی اینکه از لحاظ ذهنی و جسمی ایده آل باشید تمرکز کنید.

    – اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی

بسیاری از نوجوانان طرفدار شبکه‌ های اجتماعی هستند و به آن معتاد هستند. در این عصر، دختران اغلب به اینترنت وصل می‌ شوند که نه تنها بر سلامت فرد تأثیر می‌ گذارد، بلکه در دنیای مجازی به دام می‌ افتند. مجذوب دنیای فانتزی نشوید و همیشه خودتان باشید. امروزه این از مشکلات رایج دختران نوجوان است.

 

راهکارهای رفتاری با نوجوانان را از دکتر علی سروش، روانشناس و روان درمانگر در مرکز روانشناسی اکسیر بیاموزید.

 

    – ارتباط با والدین

یکی دیگر از مشکلات نوجوانی این است که نوجوان اغلب احساس گوشه‌ گیری و یا جدا بودن از دیگران، حتی از والدینش را دارد. بااین‌حال، باید عادت صحبت با آن‌ ها را به‌ طور منظم و به خصوص در مورد مسائلی که با آن‌ ها روبرو هستند ایجاد کنند. راهنمایی‌ های والدین می‌ تواند به شما در رفع مشکلات سلامتی و یا فشار ذهنی یا همسالان که ممکن است با آن روبرو شوید، کمک کنند.

 

    – قرار گذاشتن و دوستی

دخترها اغلب دوستی‌ ها و قرارهایشان را پیچیده می‌ کنند و این کاملاً طبیعی است. اما باید درک کرد که این چیزها فقط بخشی از زندگی هستند. دوست پیدا کنید، در عین حال یاد بگیرید افرادی که مانع پیشرفت شما هستند را از زندگی حذف کنید.

اینستاگرام اکسیر

    – عزت‌ نفس

یکی از مشکلات نوجوانان عزت‌ نفس است. یک عادت مشترک در بین دختران در سنین نوجوانی این است که خودشان را با دیگران از نظر ظاهر، پوشش و تعداد دوستان شبکه‌ های اجتماعی مقایسه می‌کنند. این موضوع ناخودآگاه باری روی دوششان می‌ گذارد. او ممکن است در مورد بدن، ظاهر، لباس، پول و غیره بسیار هم آگاه باشد.

سعی کنید عادت کنید که خودتان را با هیچ‌کس مقایسه نکنید، شما خودتان به نوعی زیبا هستید.

راهکار ایجاد رابطه خوب با فرزند نوجوان

  – تغییرات احساسی و هیجانی

یکی دیگر از مشکلات نوجوانان تغییرات عاطفی است. هورمون‌ ها نه تنها بدن شما را به طور فیزیکی تحت ‌تأثیر قرار می‌ دهند، بلکه تغییرات احساسی نیز ایجاد می‌ کنند. نوسانات خلقی اغلب انتظار می‌ رود در طول این مرحله از زندگی فرد رخ دهد. حتی احساس برتری و حقارت نیز ممکن است در این دوره ایجاد شود.

دختران نوجوان در مورد هر چیزی که آن‌ ها را بیش‌ از حد هیجان‌ زده، خوشحال و یا احساسی می‌ کند، بیش‌ از حد احساساتی هستند. فعالیت‌ های خلاقانه انجام دهید که باعث می‌ شود نوسانات خلقتان کاهش یابد. کاری را که شما را شاد و راضی می‌ کند انجام دهید. هر سرگرمی را دنبال کنید و از وقت خود برای انجام کارهای سازنده استفاده کنید.


مقاله مرتبط: بلوغ زودرس دختران

مقاله مرتبط: دخترک را بفهم! رفتار با دختر نوجوانتان


سعی کنید با والدین خود در هر دوره از زندگیتان ارتباط برقرار کنید. آن‌ ها قطعاً به شما کمک خواهند کرد که از پس مشکلاتتان برآیید. همان‌ طور که خودشان این دوره را پشت سر گذاشته‌ اند. گاهی لازم است که با یک درمانگر نوجوان درباره مشکلاتتان صحبت کنید متخصصین نوجوان اکسیر برای کنترل و کاهش مشکلات نوجوانان دختر در کنار شما عزیزان هستند.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط  متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله  مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

نحوه مدیریت کردن مشکلات نوجوانی توسط والدین

برقراری ارتباط موثر

والدین دختر نوجوان باید بتوانند ارتباط مفید و موثری با دختر خود برقرار کنند تا فرزند آنها به راحتی بتواند مشکلات خود را با والدین خود مطرح کند. در تنگنا قرار دادن نوجوان و یا دادن آزادی بی حد و مرز از اشتباهات بزرگ والدین در این دوران است. والدین باید از فرزند خود حمایت کنند و اصول برقراری رابطه با جنس مخالف و خطرات آن را به فرزند خود آموزش دهند.

والدین در این دوران نیز باید بر دوستان فرزند خود نیز نظارت داشته باشند زیرا بیشترین تاثیر نوجوانان در این دوران از دوستان است که این بستگی به کیفیت رابطه بین والدین و نوجوان است.

برای مشاهده ویدئوهای آموزشی بیشتر درباره نوجوانی اینجا کلیک کنید.

کنترل کردن مشکلات

یکی از مشکلات نوجوانی ایجاد مشکلاتی برای خانواده و یا برای خود است. والدین باید با تدبر این مشکلات را مدیریت کنند. باید به او گوشزد کنند که کارش اشتباه بوده و با صحبت کردن و ارائه راه حل‌های منطقی به او در رفع اشتباهش کمک کنند.


مقاله مرتبط: تأثیرات فضای مجازی بر نوجوانان

مقاله مرتبط: علائم بلوغ دختران چیست؟


پاسخ درست و منطقی به سوالات نوجوانان

دوران نوجوانی، دوران آشنایی با مسائل مختلف است که در این راستا سوالات زیادی هم برای آنها ایجاد می شود. اگر والدین رابطه درستی به نوجوان خود نداشته باشند آنها پاسخ این سوالات را از دوستان یا منابع نامعتبر و نامناسب جویا می شوند. شما به عنوان والدین باید با دقت سوالات نوجوان خود را گوش دهید و اطلاعات صحیح در اختیار وی بگذارید. 

در این راستا یک متخصص با تجربه در زمینه نوجوانی می تواند به شما والدین عزیز کمک شایانی کند.

منبع: سایت ootdiva و متخصصین اکسیر

رزرو وقت برای مشاوره نوجوانان

Loading...

 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب