موضع گیری دیگران

پاسخ مناسب و استراتژیک به این نوع تاکتیک‌ها، مستلزم تشخیص به موقع تاکتیک است. اگر به موقع، متوجه به کار گرفتن این تاکتیک از سوی طرف مقابل نشویم، فرصتی برای عکس‌العمل مناسب باقی نخواهد ماند. انتخاب روش مناسب برای برخورد با موضع‌گیری‌های سرسختانه، به شناخت شما از طرف مقابل و نیز شرایط عمومی مذاکره بستگی دارد.
در اینجا سه راه‌حل عمومی را مورد اشاره قرار می‌دهیم و انتخاب راه‌حل مناسب را به عهده شما می‌گذاریم.

می‌توانید نسبت به موضع‌گیری طرف مقابل بی‌توجه باشید. (Ignore it)

ممکن است در نگاه اول، این‌گونه به نظر برسد که بی‌توجهی به موضع‌گیری سرسختانه طرف مقابل، راه‌حل قدرتمندی نیست، اما اگر این راه‌حل به شکل مناسبی اجرا شود، می‌تواند بسیار موثر واقع شود. با مشاهده راه‌حل‌های دیگر خواهید دید که استفاده از هر یک از آنها نیازمند صرف زمان و انرژی بسیار زیادی است. شاید صلاح نباشد وقت و انرژی خود را صرف مقابله با موضع‌گیری‌های سرسختانه کنید. پاسخ ندادن به یک تهدید یا یک رفتار سرسختانه گاهی بهترین راه حل برای مواجهه با آن است. فرض کنید حرف طرف مقابل را نشنیده‌اید.

موضوع صحبت را عوض کنید و فرآیند مذاکره را ادامه دهید.

در فرصتی مناسب، جلسه را برای استراحت متوقف کرده و پس از استراحت موضوعات دیگر را مورد بحث قرار دهید. در تمام این مدت انرژی و توان طرف مقابل صرف تصمیم‌گیری در مورد نحوه تثبیت موضع قبلی و شکل به‌کارگیری ترفند بعدی خواهد شد و شما می‌توانید زمانی که جو جلسه آرام‌تر شد، دوباره سراغ بحث اصلی
بازگردید.

می‌توانید مستقیما مطرح کنید که موضع‌گیری سرسختانه به نفع کسی نیست. (Discuss it)‌

یکی از روش‌های مقابله با موضع‌گیری‌های سرسختانه مطرح کردن و به بحث گذاشتن آن است. به طرف مقابل بگویید که می‌دانید این یک موضع‌گیری شدید با هدف کاهش سطح توقع شما است و نیز تاکید کنید که این نوع موضع‌گیری به نفع کسی نیست و در صورت لزوم، شما هم می‌توانید روش مشابهی اتخاذ کنید؛ اما چنین مذاکره‌ای به جایی نخواهد رسید. در مذاکرات تجاری، در چنین شرایطی، بحث روی فرآیند مذاکره می‌تواند اثربخش باشد.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب