معیارهای ازدواج

متاسفانه بسیاری از زوجین وقت زیادی را به جای ازدواج صرف آمادگی برای مراسم ازدواج می کنند، از این رو احتمال شکست و ناسازگاری را در ازدواج خود می افزایند. پژوهشگران معتقدند که داشتن آمادگی لازم، یکی از راه های کاهش مشکلات پس از ازدواج است.

آمادگی برای ازدواج از مشکلات ازدواج پیشگیری نمی کند، اما باعث می گردد تا زوجین به امکاناتی مجهز شوند که از طریق آن می توانند حس ناامیدی در ازدواج و ریسک آن را کاهش دهند. ازدواج هایی که ظرف چندماه اول یا شاید بعد از ۲۰ یا ۳۰ سال به پایان می رسند بیشتر به دلیل حل نشدن مشکلاتی است که از روزهای نخستین وجود داشته و حل نشده باقی مانده است. فلسفه مشاوره پیش از ازدواج در درجه اول پیشگیری از انتخاب اشتباه است.

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

اهمیت مشاوره

درگذشته، جوامع انسانی بسیار ساده تر از امروزه بوده و افراد بیشتر به هم شباهت داشتند و اجتماعی شدن افراد بیشتر بر عهده خانواده اصلی آنها بوده و اهمیت شناخت افراد آنقدرها مورد نظر نبوده است. ولی امروزه با پیچیده تر شدن جوامع انسانی و افزایش ارتباطات، فرایند اجتماعی شدن انسانها پیچیده تر شده. و حتی امروزه نیز هر چه از روستاها به سمت شهرها برویم، بیشتر با تنوع افراد مواجه می شویم، بنابراین شناخت افراد در این دوران بیشتر از گذشته اهمیت دارد و برای انتخاب همسر، یک ضرورت است.

افزایش قابل توجه آمار طلاق در سالهای اخیر، اهمیت این موضوع را دو چندان می کند؛ زیرا در بسیاری موارد زوجین بعد از طی شدن شیفتگی اولیه به این واقعیت پی می برند که شناخت کافی از همسر خود نداشته اند و یا با فردی ازدواج کرده اند که آرزو داشتند، نه فردی که در واقعیت بوده است. در هنگام انتخاب همسر، واقع بین بودن و شناخت همه جانبه همسر و پذیرش فرد، همان گونه که هست بسیار اهمیت دارد.

ازدواج، محاسن زیادی دارد. مشارکت در مسائل مالی، پرورش فرزندان، داشتن همسری که در بحران های زندگی بتوان به او تکیه کرد، روابط جنسی و عاطفی مطمئن، حس دلبستگی و تعلق خاطر و بسیاری مزایای دیگر؛ ولی به شرط آنکه انتخابی درست و سنجیده داشته باشیم.


مقاله مرتبط: اضطراب عروسی هنگام ازدواج

مقاله مرتبط: والدینم مخالف ازدواج من هستند


توصیه می کنیم اگر آشفتگی و ناراحتی روانی و شخصیتی خاصی دارید، قبل از ازدواج آنرا درمان و کنترل کنید. خود را صادقانه به همسر خود معرفی کنید رابطه شما با همسر آینده تان به صداقت شما بستگی دارد. آیا می خواهید همسر آینده تان شما را همین طور که هستید و با تمام نقص هایتان دوست داشته باشد؟ پس خودتان را خوشایند معرفی نکنید. بالا خره خویشتن واقعی شما، آشکار خواهد شد، پس چه بهتر که الان مشخص شود. ازدواج چالش انگیز است؛ ازدواج شروع یک سبک زندگی جدید با پویایی ها و انتظارات متفاوت است، ببینید آمادگی آن را دارید؟

 آموزش پیش از ازدواج چیست؟

آمادگی برای ازدواج ، طی سالیان طولانی و از طریق یادگیری های گوناگون دوران زندگی، والدین، خانواده، مذهب، مدرسه و… حاصل می شود.

بسیاری از افراد، معنا و اهمیت آمادگی ازدواج را کاملا نمی دانند. بیشتر افراد آمادگی برای ازدواج را به معنی مشاوره پیش از ازدواج تعبیر می کنند؛ درحالی که آمادگی برای ازدواج، فرایندی تربیتی، مشاوره ای و درمانی است.

باید در نظر داشت که آمادگی پیش از ازدواج به معنی مشاوره پیش از ازدواج نیست. آمادگی طی زندگی ایجاد می شود و به همین دلیل، گاهی فرد یا زوجین به درمان نیاز دارند.

بسیاری از آسیب های روانی که در روابط اتفاق می افتد، رشد شخصی و حس خرسندی فرد را نابود می سازد.

ازدواج خوب با غفلت کردن شکل نمی گیرد.

هیچ فردی ذاتا خوشبخت نیست، حتی اگر تمام اطلاعات مربوط به ازدواج سالم را داشته باشد. عوامل زیادی بر زندگی ما تاثیر می گذارند، مانند هوش، شخصیت، تربیت والدین و ….. مهم هستند.

هرچند این موارد برای رضایت از ازدواج، پیش نیازهای مهمی هستند، اما به معنای این نیست که شما فرد منضبطی بوده، فکری مستقل داشته یا پخته شده اید.

آموزش پیش از ازدواج بر هر کسی واجب است. چون ازدواج یک دانشگاه است که برخی قادر به فارغ التحصیلی واقعی از آن نیستند.

اطلاعات ضروری برای ازدواج را باید از افرادی که این راه را طی کرده اند و یا آنانی که پیچیدگی زندگی، رشد اجتماعی و مسائل مربوط به روابط را مطالعه می کنند دریافت کرد.

جای تعجب است که ما از سن ۶ سالگی برای خواندن و نوشتن و سایر مهارت های اساسی به مدرسه می رویم و سالها برای آن وقت صرف می کنیم و حدود ۲۰ یا ۳۰ سالگی برای کسب دانش و مهارت هایی که برای شغلی ویژه نیاز داریم به دانشگاه و موسسات مختلف می رویم؛ اما درباره ازدواج که سرنوشت ما را تعیین خواهد کرد و حتی ممکن است ما را نابود سازد جدی تصمیم نمی گیریم.

گرفتن وقت مشاوره از اکسیر

۸۸۰۷۸۵۸۵

۸۸۳۷۸۷۵۳

هر فردی که ازدواج می کند، بدون لحاظ سن یا اینکه چندبار ازدواج کرده، باید آموزش پیش از ازدواج را طی کند. افرادی که طلاق می گیرند و دوباره ازدواج می کنند اگر آموزش پیش از ازدواج طی نکنند در معرض ریسک بزرگتری از مشکلات زناشویی هستند.

به یاد داشته باشید، ازدواج یک دانشگاه است که ما می توانیم هرگز از آن فارغ التحصیل نشویم. طلاق فارغ التحصیلی نیست. بلکه افت تحصیلی است.

به خاطر بسپارید که عشق و نفرت دو روی یک سکه هستند. عشقی که ارضا نشود به نفرت تبدیل می شود. و انرژی موجود در نفرت بیشتر از عشق است. برای زندگی شاد و رضایت بخش در انتخاب همسر آینده تان دقت کنید.

قبل از ازدواج، از سلامت روان و نبود هیچ اعتیاد مخربی در خود و طرف مقابلتان مطمئن شوید

ویژگی های شخصیتی که در ابتدا شما و طرف مقابلتان را به هم جذب کرده است. ممکن است در آینده علت ناخرسندی شما از زندگی زناشویی تان شود؛

برای مثال در ابتدا به خاطر شوخ طبعی که خود ندارید و آرزو می کنید بیشتر داشتید، جذب طرفتان می شوید. ولی پس از مدتی از زندگی مشترک ، همین ویژگی او باعث آزار شما شده و بعضا او را جلف و بی مسئولیت می دانید،به این نکته توجه کنید که ویژگی هایی که الان می پسندید به خاطر کمبود یا نبود در شخصیت شما نباشد.

تفاوت در ارزش ها و اعتقادات شما و طرف تان بسیار حائز اهمیت است. اعتقادات ریشه در باورها و اعماق وجود ما دارد. تغییر اعتقادات اگر غیر ممکن نباشد به سختی و به ندرت قابل تغییر است. یکی از علل مهم تعارض در زوجین ، ریشه در تفاوت ارزش ها و اعتقادات دارد. زوجین ممکن است در موضوعات متعددی نظیر مذهب، پول، شیوه های تربیتی فرزندان، سیاست و… ارزشها اعتقادات یا نگرش های کاملا متفاوتی داشته باشند، اختلافات اعتقادی خود را جدی بگیرید.

تفاوت در زمینه فرهنگی، عامل قدرتمند دیگری است که می تواند بر زوج ها تأثیر بگذارد.تفاوت فرهنگی فقط به معنی تفاوتهای نژادی یا قومیتی نیست، و می تواند به طور گسترده تری تعریف شود و جنبه های دیگری از قبیل زمینه مذهبی یا وضعیت اجتماعی – اقتصادی و سبک زندگی و روابط و …… را در برگیرد.

اینستاگرام اکسیر

باورهای نادرست در مورد عشق

الف ـ عشق بر همه‌ی مشکلات غلبه خواهد کرد.

ب ـ عشق همه‌‌ی نیازهای ما را درک و برآورده می‌سازد.

ج ـ جذابیت جنسی همان عشق است.

دلایل نادرست 

۱ ـ شورش بر علیه والدین

۲ـ جستجوی استقلال

۳ـ التیام یک ارتباط شکست خورده

۴- فشار خانواده و یا اجتماع

۵ ـ ازدواج اجباری

۶ ـ نیاز جنسی

۷ ـ دلایل اقتصادی

۸ ـ تنهایی و استیصال

۹ ـ احساس گناه

۱۰ـ احساس کمبود و تهی بودن

افرادی که برای ازدواج با یکدیگر مناسب نیستند

۱ـ تفاوت سنی زیاد با یکدیگر

۲ ـ تفاوت دینی (مذهبی) با یکدیگر

۳ ـ تفاوتهای اجتماعی، قومی و تحصیلی با یکدیگر

۴ ـ دختر دادن و دختر گرفتن از یک خانواده

۵ ـ افرادی که از یکدیگر دور هستند.


مقاله مرتبط: تست آنلاین باور به ازدواج

مقاله مرتبط: تست آنلاین نگرش به ازدواج

مقاله مرتبط: تست آنلاین هیجان پیش از ازدواج


ملاکهای و معیارهای ازدواج موفق

۱ ـ قبل از ازدواج هر دو نفر باید مستقل و پخته باشند.

۲ـ هر دو نفر به همان اندازه که دیگری را دوست دارند خودشان را هم دوست داشته باشند.

۳ ـ هر دو نفر بتوانند همانگونه که از باهم بودن لذت می برند از تنها بودن نیز لذت ببرند.

۴ ـ هر دو نفر در شغل و حرفه‌ی خود ثبات داشته باشند.

۵ ـ هر دو نفر از خود، آگاه باشند و خود را بشناسند.

۶ ـ هر دو نفر بتوانند نظرات و خواسته‌های خود را قاطعانه بیان کنند

۷ ـ هر دو نفر سعی کنند که خود خواه نباشند و خواسته‌های دیگری را برآورده کنند

 فردی را برای همسری خود انتخاب کنید که

  • همانند بهترین دوست صمیمی شما باشد
  • بخواهید از او فرزندی داشته باشید.
  • از این ‌که شبیه به او شوید احساس بدی نداشته باشید.
  • او را همانگونه که هست، بدون هیچ تغییری بپذیرید.

لزوم شناخت قبل از ازدواج

  • لزوم ملاقات های متعدد
  • در نظر گرفتن هدف ملاقات.
  • توجه به رفتارهای فردی و اجتماعی طرف مقابل
  • آشنایی با عقاید و نگرش ها
  • آشنایی با علایق و سلیقه ها
  • توافق بر سر موضوعات مهم(وظایف ومسئولیت ها)
  • شناخت موارد اختلاف
  • اطلاع از گذشته یکدیگر
  • مطرح کردن امید هاو آرزوها و انتظارات
  • سعی کنید وارد بحث و مجادله نشوید.
  • سعی بر متقاعد کردن و تغییر دادن نکنید.
  • خوب گوش کنید و خوب ببینید.
  • به پیام های غیر کلامی بیشتر توجه کنید.
  • رفتارها مهمتر از ادعاها هستند.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط  متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله  مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

تناسب های مهم شخصیتی

تفاوت ها ممکن است در ابتدا باعث جذب شوند ولی در دراز مدت آزردگی ایجاد خواهند کرد.

درونگرا—————————————برونگرا

احساساتی————————————–حقیقت گرا

خودجوش ————————————–برنامه ریز

پر حرارت————————————-آرام

وقت شناس————————————-بی نظم

ولخرج—————————————–صرفه جو

شب زنده دار———————————–سحر خیز

علل ناموفق بودن ازدواجها

  • زمینه های خانوادگی و فرهنگی متفاوت
  • سیستم ارزشی متفاوت
  • مشکلات جنسی
  • تفاوت سنی زیاد
  • ازدواج در سنین پایین
  • عدم توافق بر سر فرزند
  • دخالت والدین
  • فشار های اقتصادی
  • عدم شناخت کافی از جنس مقابل

 

رزرو وقت برای مشاوره ازدواج

Loading...

 

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب