هیپنوتیزم را می‌ توان حالتی از توجه متمرکز کانونی، تلقین پذیری بالا و کاهش آگاهی محیطی دانست که طی آن ارزیابی‌ های شناختی سوژه، به حالت تعلیق نسبی در می‌ آیند. تحت هیپنوتیزم، حرکات و حس‌ های تلقین شده، غیر ارادی و به صورت خودکار اتفاق می‌ افتند. ادراکات تلقین شده، ادراکات معمول سوژه را تغییر داده و جایگزین آن ها می‌ شوند…

روش کار هیپنوتیزم کننده ها و هدف از هیپنوتیزم

هیپنوتیزم کننده به طریقی آهسته، کنترل شده، ترغیب کننده، و در عین حال آمرانه با بیمار صحبت می‌ کند. برخی هیپنوتیزم کننده ها از بیمار می‌ خواهند که بر چیزی خاص تمرکز ذهن کند. آنان گاهی از یک پرتوی نور مستقیم یا بازتابنده، یا یک آونگ برای متمرکز کردن ذهن و حواس بیمار استفاده می‌ کنند، یا چیزی به بیمار می‌ دهند که محکم در مشت خود نگه دارد، یا از بیمار می‌ خواهند که تصویری خاص را در ذهن خود مجسم کند.

هدف این گونه تمرکزها و خلسه‌ های القایی بعد از آن، شل کردن عضلات و رفتن به حالت خلسه و تلقین پذیری می‌ باشد. هیپنوتیزم کننده ها سعی نمی‌ کنند شخص هیپنوتیزم شده را وادار به کاری خاص کنند و فقط با او گفتگو می‌ کنند تا نکات و مسائل پنهان روان او یا تجربه‌ های تلخ زندگی او و به عبارت دقیق‌ تر ریشه ناراحتی یا نگرانی یا درد و بیماری او را آشکار سازند…

هیپنوتیزم و هیپنوتیزم کننده ها

هیپنوتیزم کاملا به فرد وابسته است و اگر فرد علاقه نشان نداده و واکنش منفی و حالت خود کنترلی نسبت به تلقینات ایجاد کند، مسلما درمان جواب نداده و با اختلال روبه رو می‌ شود. هنگام هیپنوتیزم بیمار حس خوشایندی دارد و گاهی همین حالت باعث می‌ شود که فرد نسبت به درمان خوب واکنش نشان داده و درمان ادامه پیدا کند…

برای چه علائم و شرایطی، هیپنوتیزم استفاده می شود؟

موارد زیر برخی از کاربردهای هیپنوتیزم است که از طریق تحقیقات به اثبات رسیده است:

  • درمان درد مزمن مانند آرتریت روماتوئید
  • درمان و کاهش درد در هنگام زایمان
  • کاهش علائم زوال عقل
  • هیپنوتراپی ممکن است برای علائم خاصی از ADHD مفید باشد.
  • هیپنوتیزم برای درمان اضطراب‌ ها، ایجاد آرامش، وسواس و اختلال افسردگی ناشی از اضطراب، اختلالات جنسی و انحرافات جنسی و غیره می‌ تواند کمک کننده باشد.
  • کاهش تهوع و استفراغ در بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی
  • هیپنوتیزم می‌ تواند به کنترل بی خوابی، کنترل کابوس دیدن شبانه و عوامل ترس از خواب (که معمولا بر کودکان بین ۷ تا ۱۲ سال تأثیر می‌ گذارد) کمک کند. همچنین اختلالات خواب غیرمعمولی‌ تر، مثل راه رفتن در خواب نیز با این روش درمان می‌ شود. تمدد اعصاب و کنترل تنفس نیز با کمک هیپنوتیزم امکان‌ پذیر است.
  • کنترل درد خلال اعمال دندانپزشکی
  • از بین بردن یا کاهش شرایط خاص پوستی، مانند پسوریازیس
  • کاهش علائم مرتبط با سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
  • هیپنوتیزم می‌ تواند به درمان بیماری‌ های روان تنی یا سایکوسوماتیک (بیماری‌ های جسمانی هستند که عوامل روانی در ایجاد و تشدید عوارض آن دخالت دارند؛ مانند بیماری‌ های گوارشی، پوستی، بیماری‌ های مربوط به سیستم قلب وعروق، سرطان و …) کمک کند.
  • تحقیقات «مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین (NCCAM)» بر این ادعاست که هیپنوتیزم‌ درمانی، به‌ خصوص وقتی با روش‌ های درمانی دیگر ادغام شده باشد، می‌ تواند به کسانی که قصد ترک سیگار را دارند، کمک زیادی کند. در این مورد نیز نتایج گوناگونی بدست آمده است.

موارد استفاده از هیپنوتیزم


مقاله مرتبط : درمان میگرن و سردردهای تنشی با هیپنوتیزم

مقاله مرتبط: زوج درمانگر در غرب تهران


آیا می توانید هیپنوتیزم شوید؟

در حالی که بسیاری از مردم فکر می کنند، نمی توانند هیپنوتیزم شوند، تحقیقات نشان داده اند که تعداد زیادی از افراد بیشتر از چیزی که فکر می کنند قابل هیپنوتیزم شدن هستند…

  • پانزده درصد مردم به هیپنوتیزم واکنش نشان می دهند.
  • کودکان استعداد بیشتری برای هیپنوتیزم شدن دارند.
  • حدود ده درصد از بزرگسالان یا هیپنوتیزم نمی شوند و یا به سختی هیپنوتیزم می شوند.
  • افرادی که می توانند به راحتی خیال پردازی کنند، بیشتر به هیپنوتیزم پاسخ می دهند.

انواع هیپنوتیزم

هیپنوتیزم به دو گونه‌ خود هیپنوتیزم و دگرهیپنوتیزم بخش‌ بندی می‌ شود. همان‌ گونه که از نام این دو شاخه پیداست خودهیپنوتیزم به دست خود فرد، و دگرهیپنوتیزم به دست کسی دیگر انجام می‌ شود. انجام هیپنوتیزم در هر دو گونه، نیازمند آگاهی و دانش است و اگر به درستی انجام نشود، می‌ تواند تاثیرات منفی روانی و عصبی به دنبال داشته باشد.

افسانه هایی درباره هیپنوتیزم

سوء تفاهمات و تصورات غلط در مورد موضوع هیپنوتیزم رایج است. در اینجا برخی از افسانه ها و حقایق مورد بررسی قرار گرفته شده است…

افسانه های هیپنوتیزم

  – افسانه اول: هنگامی که از هیپنوتیزم بیدار می شوید، چیزی را که در هنگام هیپنوتیزم رخ داده است را به یاد نمی آورید

در حالی که فراموشی ممکن است در موارد بسیار نادر اتفاق بیافتد، افراد به طور کلی همه چیز را که در هیپنوتیزم رخ داده است را به یاد می آورند. با این حال، هیپنوتیزم می تواند تاثیر قابل توجهی بر حافظه داشته باشد. اگر فراموشی رخ دهد، این اثر به طور کلی محدود و موقت است.

  – افسانه دوم: هیپنوتیزم می تواند به مردم کمک کند که جزئیات دقیقی از جرمی را که شاهد آن بودند، به یاد بیاورند

در حالی که هیپنوتیزم می تواند برای افزایش حافظه مورد استفاده قرار گیرد، اثرات آن به طور چشمگیری در رسانه های عمومی بزرگنمایی شده است. تحقیقات نشان داده است که هیپنوتیزم به افزایش حافظه یا دقت به طور قابل توجهی نمی انجامد، و هیپنوتیزم می تواند در واقع خاطرات نادرست یا تحریف شده را به دنبال داشته باشد.

  – افسانه سوم: شما می توانید بدون اراده خود هیپنوتیزم شوید

با وجود داستان هایی درباره افرادی که بدون رضایت خود هیپنوتیزم شده اند، هیپنوتیزم نیاز به مشارکت داوطلبانه از طرف بیمار دارد.

  – افسانه چهارم: فرد هیپنوتیزم کننده کنترل کامل اعمال شما را هنگامی که هیپنوتیزم شده اید در دست دارد

در حالی که افراد اغلب احساس می کنند که اقدامات آن ها هنگامی که تحت هیپنوتیزم هستند، بدون نفوذ اراده آن ها رخ می دهند، یک هیپنوتیزم کننده نمی تواند شما را به انجام اقداماتی که مخالف خواسته های شما است، انجام دهد.

  – افسانه پنجم: هیپنوتیزم می تواند شما را قوی، سریع و یا دارای استعداد ورزشی کند

در حالی که هیپنوتیزم می تواند برای افزایش عملکرد استفاده شود، نمی تواند مردم را قوی تر و یا ورزشکارتر از توانایی های فیزیکی موجود آن ها کند…

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب