معرفی بهترین مرکز مشاوره و روانشناسی کودک

کودکان به عنوان انسان هایی که در برخی موارد فاقد قدرت تکلم و انتقال خواسته و مشکلاتشان هستند و نیز با وجود اختلافات روحی و روانی با دیگر افراد بالغ و با وجود شکل نگرفتن کامل از نظر شخصیتی، مسلما نیاز دارند تا به خوبی از طریق روش های روانشناسی کودک شناخته شوند.

دغدغه های دوران کودکی فرد اگر به خوبی حل نشود نه تنها در زندگی فعلی فرد تاثیرات نامطلوبی دارد بلکه در آینده نیز مشکلاتی را برای وی به وجود خواهد آورد، مثلا اگر یک کودک دچار پرخاشگری و ناسازگاری دوران کودکی شود و این مشکلات مهم و اساسی در وی برطرف نشود مسلماً اختلالات و مشکلات شخصیتی را در دوران نوجوانی و جوانی برای او پدید خواهد آورد و چه بسا این مشکلات تا اواخر زندگی با او همراه بوده و نه تنها خود فرد، بلکه اطرافیان او را با مشکلات بسیاری مواجه می کند؛ لذا روانشناسی کودک می تواند تمامی دغدغه های مربوط به خود کودک و نیز والدین او را در زمینه تربیت کودک پوشش داده و با شناخت مناسبی از ویژگی های روحی و روانی و جسمانی کودک کمک های مطلوبی را به او و والدین او در جهت حل مشکلات اش ارائه دهد. مرکز مشاوره و روانشناسی اکسیر با کادری مجرب و حرفه ای آماده ارائه خدمات در زمینه کودکان به شما عزیزان می باشد.

بازی درمانی اکسیر

چگونه بازی درمانی می تواند به کودک شما کمک کند؟

با بکارگیری بازی و استفاده از اسباب بازی ها کودکان می توانند افکار، احساسات و نگرانی هایی را که نمی توانند به گونه دیگری بیان کنند؛ انتقال دهند. کودکان می توانند به راحتی بدون خطر و به طور صمیمانه دنیای درون خویش را از طریق بازنمایی نمادین و عینی اسباب بازی ها بیان کنند. اسباب بازی ها فرصت ایجاد تسلط و احساس کنترل بر دنیای پیرامون را برای کودکان فراهم می کند؛ به طوری که آنها تجربیات خود را مستقیما در محیط امن اتاق بازی باز نمایی می کنند. بازی، به خودی خود برای رشد در زمینه های اجتماعی و شناختی و همچنین رسیدن به تکامل عقلی و احساسی می باشد که خلاقیت کودکان را محک زده و آن را تقویت می کند؛ همچنین یک نوع روش برای آموزش کودکان می باشد. حتی این روش برای آنان که مشکل گفتاری نیز دارند راه گشا و قابل استفاده است.

 

بازی درمانی در اکسیر

بازی درمانی به روش های مختلف به کودکان کمک می کند تا از راه بازی کردن یک پشتیبانی خوب دریافت کرده و با استفاده از آن احساسات، عواطف و بسیاری اندیشه های خود را بیان کرده و از مشکلات خود بگویند؛ همچنین این روش کمک می کند تا کودکان بیاموزند چگونه روابط خود را کنترل کرده و درهنگام عصبانیت و یا خوشحالی چه رفتاری از خود بروز دهند. در این روش کودکان با استفاده از شیوه های مدیریتی مشکلات خود را حل کرده و اضطراب و استرس را در خود کاهش می دهند.در بازی درمانی قطع نظر از دلیل ارجاع، درمانگر فرصت دارد تا به دنیای کودک وارد شده و آن را تجربه کند و فعالانه به مشکلاتی که کودک به خاطر آنها برای درمان آورده شده رسیدگی نماید و به کودک کمک کند تا رفتارهای انطباقی را یاد بگیرد و بر کمبود مهارت های هیجانی و اجتماعی غلبه کند.

در جلسات بازی درمانی مرکز مشاوره و روانشناسی اکسیر، روانشناسان و روانپزشکان مشاوره کودک، مجموعه متنوع و بسیاری از اسباب بازی ها را در اختیار کودک قرار می دهند و با او درباره این اسباب بازی ها صحبت کرده و همبازی می شوند؛ تا رابطه نزدیکی با او برقرار کنند؛ سپس با گفتار و صحبت کردن با زبان کودکان مشکلات او را ریشه یابی می کنند.


مقاله مرتبط: تقویت خلاقیت با بازی درمانی گروهی

مقاله مرتبط: شن بازی درمانی چیست؟

مقاله مرتبط: تقویت خلاقیت با بازی درمانی گروهی


اهمیت بازی و توجه به آن

بررسی‌های گوناگونی که تاکنون در زمینه نقاشی کودکان صورت گرفته نشان داده است نشان داده که نقاشی کودکان چیزی بی محتوا یا فاقد ارزش نیست. بلکه این‌گونه فعالیت‌ها دارای ارزش محتوایی بسیار بوده و از جنبه های گوناگون هنری، بالینی و پرورشی قابل بررسی است. به همه کودکان باید فرصت داد تا در مدت زمان کافی، با علاقه و تمایل شخصی و استفاده از وسایل و ابزار مناسب به نقاشی کردن بپردازند.

در روانشناسی کودکان، بازی و نقاشی به عنوان یک بیانگر در تحول و تکامل کودک شناخته شده و به این وسیله می توان ادراک، حافظه، تخیلات و خلاقیت های کودکان را مورد بررسی قرار داد. کودک هنگام نقاشی کردن بصورت ناخودآگاه تمامی آرزوها و حتی مشکلات خود را به تصویر کشیده و با این شیوه می توان به راحتی روانشناسی نقاشی کودکان را انجام داد تا ضمن حل نمودن مشکلات وی راه های بهتری رابرای رشد و تربیت او پیدا کرد. نقاشی نیز مثل خواب و رویا به کودک امکان می دهد تا اطلاعات و اعمالی را که از دنیای بیرون کسب می­ کند از هم جدا سازد وسپس آنها را دوباره تنظیم کند.؛ همچنین کودک مانند خوب و رویا از طریق نقاشی می تواند خود را از ممنوعیت ها رها سازد. بنابراین باید متذکر شد که نقاشی کودکان فقط یک وسیله پرورش خلاقیت و پختگی کودک و یا شاخص تکامل نیست بلکه باید به عنوان یک وسیله تحقیق و مبادله با محیط اجتماعی با دنیای بزرگسالان که در اطراف کودک است به آن نگاه کرد.

مرکز مشاوره و روانشناسی اکسیر با استفاده از نقاشی کودکان و نیز کمک والدین عزیز سعی دارد مشکلات کودکان را شناسایی و حل نموده و آنان را در مسیر صحیح رشد و تربیت قرار دهد.

مرکز مشاوره و روانشناسی کودکان

لزوم مشاوره با مشاور و روانشناس کودک

در هر جامعه سلامت کودکان و نوجوانان اهمیت ویژه‌ای دارد و توجه به بهداشت روانی آن‌ها، کمک می‌کند تا ازنظر روانی و جسمی سالم باشند و نقش اجتماعی خود را بهتر ایفا کنند. در این راستا، شناخت صحیح ابعاد مختلف جسمی و روانی این گروه سنی و کوشش در راه تأمین شرایط مادی و معنوی مناسب برای رشد بدنی، عاطفی و فکری آن‌ها واضح‌تر از آن است که احتیاج به تأکید داشته باشد. تمامی متخصصان بهداشت روانی در این‌باره که سال‌های ابتدای زندگی انسان از لحاظ تأثیرگذاری دوره‌های بعد حائز اهمیت است، اتفاق‌نظر دارند و وجود اختلال در این دورۀ زندگی را زمینه‌ای مساعد برای رشد ناسازگاری دوره‌های بعدی می‌دانند. دوران کودکی از مهم‌ترین مراحل زندگی است که در آن شخصیت فرد پایه‌ریزی شده و شکل می‌گیرد. اغلب ناسازگاری‌ها و اختلالات رفتاری در نوجوانی و بزرگ‌سالی، از بی‌توجهی به مسائل و مشکلات عاطفی و رفتاری دوران کودکی و عدم هدایت صحیح درروند رشد و تکامل ناشی می‌شود.

در روانشناسی کودک، دوران کودکی، دوران شکل گیری شخصیت انسان است؛ و آگاهی پدر و مادر از روش های صحیح و به روز تربیت و آموزش کودک؛ در برخورد و رفتار مناسب با کودک شان تاثیر به سزایی دارد. والدین علاوه بر تامین و فراهم کردن شرایط رفاهی مناسب، باید روش های صحیح تربیت، تنبیه، تشویق، آموزش و … را برای شکل گیری شخصیت به کار گیرند. از آنجایی که روانشناسی کودک و پیچیدگی های مربوط به آن، تخصصی، ضروری و حساس است، لزوم مشاوره با متخصص روانشناسی کودک برای والدین و تمام افرادی که با کودکان سروکار دارند؛ مشخص می‌شود.

اهداف اصلی مشاوره و روانشناسی کودک

اهداف اصلی مشاوره و روانشناسی کودک را می توان در دسته های زیر و به ترتیب مورد بررسی قرار داد:

  • شناخت علمی کودکان در حوزه های مختلف فیزیکی، اجتماعی، اخلاقی و روانی
  • شناخت نیازها، مشکلات و خواسته های اساسی کودک
  • کمک و یاری رساندن به کودک در جهت حل مشکلات و تامین نیازهای او
  • اتخاذ روش ها و راه های مناسب در جهت برخورد مطلوب و در خور شأن با کودک
  • دستیابی به یک سری اصول مطلوب و منسجم برای موضوع تربیت کودک و تنظیم سیاست های تربیتی کودکان
  • ارائه کمک به کودک در مسائل و مشکلات
  • یاد دادن واقع بینی به کودکان

با وجود مواردی که در جهت اهداف اصلی مشاوره و روانشناسی کودکان مطرح شد می توان چنین برداشت کرد که بدون این حوزه و این دانش، به هیچ عنوان نمی توان به درک مطلوب و مناسبی از شرایط روحی و روانی و عاطفی کودکان دست یافت؛ لذا بدون دستیابی به این مهم، مسلما افراد قادر نخواهند بود تا به خوبی با کودکان کنار آمده و نیز در این شرایط قطعا تربیت کودکان با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد که نه تنها عواقب آن در آینده کودک اثر خواهد داشت بلکه شرایط روحی و روانی پدر و مادر را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده و آنها را نیز با مشکلات متعددی روبرو خواهد نمود.


مقاله مرتبط: روانشناسی کودک و نوجوان

مقاله مرتبط: فوق تخصص روانشناسی کودک

مقاله مرتبط: مرکز مشاوره خوب در تهران


اما نقش والدین در این میان چیست؟

نقش والدین در این میان پشتیبانی کودک در روند بازی درمانی می باشد و تشویق آنان نیز اهمیت ویژه ای دارد. از کودک تان درباره اتفاقات جلسه مشاوره نپرسید و پافشاری نکنید که کودک تان مسئله ای خاص رابیان کند. بازی درمانی زمان ویژه ای بین بازی و کودک و کارشناس می باشد؛ بنابراین دغدغه ها و سوالات خود را در زمان دیگری با کارشناس مربوطه در میان بگذارید. مرکز مشاوره و روانشناسی اکسیر با بهترین کارشناسان در زمینه بازی درمانی کودکان، منتظر شما والدین عزیز است.

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب