باورها و فرض های نادرست درباره بارداری ، بسیار متداول است. باور نادرست، باوری است که علیرغم وجود شواهد متناقض با آن، همچنان ادامه دارد؛ در حالی که فرضیه های نادرست در غیاب شواهد علمی به حیات خود ادامه می دهند.

خوردن به جای دو نفر

آیا یک بشقاب کالری اضافی، برای آن موجود کوچکی که درون شما در حال رشد است، نیاز است؟ قطعا نه! جای تعجب دارد که بسیاری از افراد این موضوع را به عنوان “حقیقت” قبول دارند، از جمله مادر باردار، خودش این موضوع را باور دارد.

بله شما برای دو نفر غذا می خورید؛ اما به این معنی نیست که به اندازه دو نفر بالغ باید غذا بخورید. غذا خوردن درست و سالم، به عنوان راهی برای از بین بردن شایع ترین عوارض مرتبط با بارداری است.

به طور میانگین زنان با وزن طبیعی، تنها ۳۰۰ کالری بیشتر برای رشد جنین خود در روز نیاز دارند. این کالری در واقع معادل یک لیوان شیر و نصف یک ساندویج است. زنان باردار با وزن طبیعی، باید در دوران بارداری ۲۵ تا ۳۵ پوند (۹ تا ۱۳ کیلوگرم) وزن اضافه کنند.

افسانه های دوران بارداری
کم کردن اضافه وزن بارداری بعد از زایمان، مشکل است و مادر با هر زایمان دچار اضافه وزن بیشتری خواهد شد. همچنین زنان بارداری که بیش از ۵۰ پوند (۱۸ کیلوگرم) اضافه وزن پیدا می کنند، به احتمال زیاد زایمان سزارین خواهند داشت یا در زایمان طبیعی دچار مشکل می شوند.

نوزادان آن ها نیز به احتمال زیاد در بزرگسالی از چاقی رنج می برند. تغذیه دوران بارداری، به شما کمک می کند تا مواد غذایی سالم، با کالری کمتر را انتخاب کنید.

به ماه گرفتگی نگاه نکن

خانم‌ های باردار نباید به ماه گرفتگی نگاه کنند، چون روی پوست جنین لکه بزرگی ایجاد می‌ شود! آیا چنین باوری حقیقت دارد؟ بد نیست بدانید بر اساس بررسی های متعدد متخصصان، این تصور کاملا بی‌ پایه بوده و هیچ مبنای علمی ندارند. در واقع وجود خال‌ هایی به صورت لکه‌ های قرمز یا بنفش روی پوست، که هنگام تولد و گاهی روزهای اول پس از تولد پیدا می‌ شود ناشی از یک ضایعه عروقی است که راه حلی جز لیز ردرمانی هم ندارد…

تعیین جنسیت به وسیله شکل بدن مادر

این که اندازه شکم مادر در دوران بارداری جنسیت نوزاد را مشخص می کند، یکی از شایع ترین اسطوره های مرتبط با بارداری است؛ اما در طول مدت بارداری، بدن زن با توجه به موقعیت جنین، اندازه عضله های او و چربی های رسوب داده شده در اطراف شکم مادر، تغییرات بسیاری خواهد کرد.

همچنین، اندازه و شکل شکم مادر در دوران بارداری، با تغذیه زن باردار رابطه مستقیمی دارد. این که بارداری با شکم بزرگ تر، نشان دهنده دختر بودن نوزاد است و یا برعکس، کوچک بودن شکم مادر، پسر بودن نوزاد او را نشان می دهد، افسانه ای بیش نیست. این باور غلط، از زمان های قدیم، زبان به زبان در میان زنان گشته و تا به حال هم در برخی مناطق، مورد باور بسیاری از زنان می باشد.

مسافرت با هواپیما خطر ابتلا به عوارض بارداری را بیشتر می کند!

اسکنرهای بدن در فرودگاه، دستگاه پرتو ایکس در قسمت امنیت پرواز، تابش پرواز در ارتفاع زیاد همگی نگران کننده اند؛ اما کارشناسان به شما توصیه می کنند در مورد تابش اندکی که زنان باردار زمان عبور از دستگاه اشعه ایکس یا پرواز در ارتفاع بالا قرار می گیرند، نگران نباشید.

ما حتی زمانی که روی زمین هستیم نیز، همواره در معرض این پرتوها قرار داریم. زمان پرواز تنها مقدار آن کمی بیشتر می شود. اما نوع پرتویی که در معرض آن قرار می گیرید (طی پرواز) نفوذ زیادی به بدن نخواهد داشت و به همین دلیل بعید است که بتواند باعث سقط جنین شود. اسکنرهای بدن نیز خطرناک نیستند. مقدار این پرتوها بسیار کم بوده و بعید به نظر می رسد که منجر به ایجاد عوارض روی جنین شوند.

اگر قصد دارید در سه ماه آخر بارداری خود، با هواپیما سفر کنید، با شرکت هواپیمایی، در مورد هرگونه محدودیت و سیستم ایمنی صحبت کنید. برخی زنان باردار نباید بدون مجوز پزشکی پرواز کنند. زنانی که مشکلات ریوی و قلبی دارند، در دوران بارداری باید مراقب باشند. این افراد باید ابتدا با دکتر خود مشورت کرده و در صورتی که دکتر اجازه داد، می توانند پرواز کنند. برای زنان بارداری که وضعیت طبیعی دارند، مشکل خاصی پیش نخواهد آمد…

افسانه های دوران بارداری

به پشت خوابیدن زنان در دوران بارداری، برای سلامتی فرزند آن ها مضر است

در دوران بارداری، خوابیدن به پشت در مادران باردار، ممکن است سبب کم شدن سرعت گردش خون در بدن نوزاد آن ها شود. اما، تا به امروز هیچ شواهد علمی برای حمایت از این واقعیت وجود نداشته است که خوابیدن زن باردار به پشت، می تواند برای سلامتی فرزند او مضر باشد.

لازم است بدانید که عوامل به وجود آورنده ناراحتی و نا آرامی در هر زنی، نسبت به زن دیگر در این دوران متفاوت است؛ اما خوابیدن تمامی افراد به ویژه مادران باردار به سمت چپ بدن برای آن ها بهتر است، چون جریان خون به سمت پایین بدن افزایش یافته و خون بیشتری به قلب خواهد رسید…

آب و هوا و زایمان

ماه کامل یا آب و هوای بد، احتمال زایمان را افزایش نمی دهد. تحقیقات نشان داده اند که هیچگونه ارتباطی میان آب و هوای بد و طوفانی و یا وضعیت ماه و زایمان زودرس وجود ندارد.

حمام رفتن زیاد

بیان این افسانه که زنان در دوران بارداری، باید کم تر به حمام بروند، ممکن است فوق العاده خنده دار باشد؛ اما اسطوره هایی از این دسته، از مدت ها قبل وجود داشته و بسیاری از افراد آن ها را قبول دارند. در دوران بارداری، با توجه به تغییرات هورمونی که همیشه در بدن مادر در حال وقوع است، حمام کردن حتی بیشتر از زمان های دیگر مهم خواهد بود.

گرفتن یک دوش ساده مادر، به هیچ وجه آسیبی به نوزاد نخواهد رساند. با این حال، زنان باردار باید مراقب باشند تا امکان وقوع هر گونه خطری را کاهش دهند. شما به عنوان یک مادر باردار، آب حمام را بیش از حد گرم نکنید، چون افزایش دمای آب و بخار در حمام، ممکن است مشکلات خاصی را در سلامتی شما و فرزندتان ایجاد کند…

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب