عاشقان باید بدانند

عشق یک پنجم ثانیه زمان می برد

وقتی که شما به یک شخص خاص نگاه می کنید، یک پنجم ثانیه طول می کشد تا مواد شادی آور در مغز شما ترشح شود. مطالعات تصویربرداری از مغز نشان می دهد که در عشق ۱۲ منطقه مختلف از مغز درگیر هستند. زمانی که به کسی که دوست دارید فکر می کنید یا نگاه می کنید انتقال دهنده های عصبی در مغز شما ترشح می شوند از قبیل: اکسی توسین، دوپامین، وازوپرسین و آدرنالین. حالتی که از عشق در مغز به وجود می آید مانند حالتی است که با مصرف دورز کمی از کوکایین بدست می آید.

نقشه مغز از عشق و تمایلات

 

مطالعات اولیه بر روی تفاوت های عصبی بین عشق و تمایل جنسی، نشان دهنده هم پوشانی قابل توجه بین این دو و همین طور تفاوت های قابل ملاحظه ای نیز بود. نتایج نشان داد که برخی از شبکه های مغزی کاملاً مشابه، در عشق و تمایلات جنسی فعال می شوند. مناطق فعال شده، مناطقی هستند که در احساسات، انگیزه و تفکرات در سطح بالا درگیرند. روانشناسی عشق نشان می دهد که میل جنسی بیشتر از یک احساس عمومی و کلی است و شامل انگیزه و هدف مشخص و درگیری افکار پیشرفته است. و عشق است که در بالای این مدارهای ساخته شده قرار دارد، با یک منطقه کلیدی متفاوت در جسم مخطط. این منطقه از مغز است که معمولا با تعادل بین عملکردهای سطح بالاتر و پایین تر همراه است.

زوج ها بعد از ۲۵ سال شبیه یکدیگر می شوند

افرادی که به مدت ۲۵ سال با یکدیگر زندگی می کنند از نظر ظاهری به یکدیگر شباهت پیدا می کنند. یکی از مطالعات روانشناسی عشق نشان داد، زوج هایی که ۲۵ سال با یکدیگر زندگی کرده اند از نظر ظاهری به یکدیگر شباهت دارند. این شباهت ممکن است بدلیل شباهت در رژیم غذایی، محیط، شخصیت و یا حتی بدلیل همدلی با شریک زندگی در طول این همه سال باشد.

رابطه از راه دور می تواند نتیجه بخش باشد.

براساس تحقیقات جدید رابطه از راه دور می تواند نتیجه بخش باشد. دو عامل  وجود دارد که باعث زنده نگه داشتن رابطه از راه دور می شود.

  • اشتراک گذاری: خصوصی ترین و صمیمی ترین اطلاعات را به یکدیگر بگویید. درباره مسائل روزمره و کوچک خود با یکدیگر صحبت کنید.
  • نگاه واقع گریانه به شریک زندگی خود داشته باشید.

نتایج نشان داده، کسانی که رابطه از راه دارند، اغلب سطوح مشابهی از رضایت و ثباترا در مقایسه با کسانی که به لحاظ جغرافیایی به یکدیگر نزدیک هستند، تجربه می کنند.

۴ عامل که باعث مرگ یک رابطه می شود

 

بیشتر از ۴۰ سال است که پرفسور گاتمن به تجزیه و تحلیل روانشناسی عشق پرداخته است. او برای پیدا کردن رفتارهایی که پیش بینی کننده پایداری و بقای رابطه است، زوج های بسیاری را در طی سال های متمادی دنبال کرده است. نتایج مطالعاتش نشان داد که چهار چیز باعث مرگ روابط می شود: انتقاد تکراری، استفاده از عبارات تحقیرآمیز، طعنه زدن و حالت دفاعی داشتن.

ازدواج های مدرن نیازمند خودشکوفایی است.

 

بر اساس تحقیقات، چهره ازدواج در طی سال ها به طرز معناداری تغییر کرده است. در گذشته ازدواج بیشتر برای تامین امنیت و ثبات بود اما امروزه مردم خواستار رضایت و خودشکوفایی روانی از ازدواج خود هستند. امروزه توقع بیشتر افراد از ازدواج سفر به سوی خودشکوفایی و تحقق خویشتن است. متاسفانه برای رسیدن به این خواسته، زوجها تلاش و زمان کمی برای رسیدن به این نیاز سرمایه گذاری می کنند.

نویسنده این مطالعه، الی فینکل توضیح داده است:

«به طور کلی، اگر می خواهید ازدواج، شما را به ابراز خود و رشد شخصی برساند، بسیار مهم است که وقت و انرژی کافی در ازدواج خود سرمایه گذاری کنید. اگر وقت و انرژی کافی ندارید، پس منطقی است که توقعات خودتان را برای به حداقل رساندن ناامیدی، تنظیم کنید».

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

یک تمرین ساده برای نجات ازدواج

اگر ازدواج شما نیاز به کمی توجه و مراقبت دارد.  نیازی نیست که به مشاور مراجعه کنید، نگاه کردن چند تا فیلم در کنار هم می تواند ترفند خوبی باشد. یک مطالعه سه ساله جدید نشان داده که دیدن فیلم هایی در مورد روابط و بحث در مورد آنها پس از دیدن فیلم، باعث کاهش نرخ طلاق شده است.

رونالد روگ نویسنده اصلی این پژوهش است اظهار داشته است:

«نتایج نشان داده است که زن و شوهر حس درستی از آنچه که در روابطشان ممکن است درست یا غلط اتفاق بیفتد دارند. بنابراین شما لازم نیست تمام مهارتها را برای کاهش نرخ طلاق بیاموزید».

رابطه پس از طلاق

حتی بعد از طلاق نیازی نیست که روابط قطع بشوند، مخصوصا اگر پای بچه ها هم درمیان باشد. یک مطالعه درباره فرزندپروی بعد از طلاق نشان داده است  که پدرها و مادرها به ۵ طریق به بزرگ کردن مشترک بچه ها می پردازند:

  • مشکلات را دوتایی حل می کنند.
  • دوستان خوب باقی می مانند.
  • تشریک مساعی دارند، زمانی که زوجین از این مرحله گذر می کنند و از هم به خوبی یاد می کنند.
  • همکاران عصبانی هستند، زمانی که بحث ها هنوز بعد از طلاق ادامه دارد.
  • حریف آتشین، زمانی که بچه ها در دعواها و بحث ها تبدیل به گروگان می شوند و بسیار زجر می کشند.

منبع:

http://brainfodder.org

http://www.spring.org.uk/2014/02/10-psychology-studies-every-lover-should-know.php