سایت اطلس شناختی ، یک پروژه ی شناختی است که توسط راسل پردراک، پرفسور روانشناسی و بیولوژی اعصاب دانشگاه تگزاس، راه اندازی شده است. این سایت بودجه ی خود را از موسسه ی ملی سلامت روان تامین می کند.

هدف اصلی این سایت

این وبسایت که با هدف گرداوری تازه‌ ترین بحث‌ ها و چالش‌‌ ها، در خصوص نظریات و تعاریف مطرح شده درباره مفاهیم بنیادین علوم شناختی طراحی و راه‌ اندازی شده است، مشابه یک مباحثه مجازی می‌ باشد که بین متخصصین رشته‌ های مختلف روانشناسی، علوم شناختی و علوم اعصاب در جریان است؛ بدین ترتیب که در هر یک از بخش‌ های این پایگاه، اعضا می‌ توانند نظرات موافق و مخالف خود را در مورد هر یک از موارد مطرح شده ارسال و ثبت نمایند و با دیگر اعضا در تعامل باشند.

اطلس شناختی

این اطلس مجازی، شامل چهار بخش اصلی زیر می باشد:

  1. مفاهیم
  2. آزمون‌ ها
  3. اختلالات
  4. مجموعه‌ ها (شامل تئوری‌ های نظری و سیستم‌ های ارزیابی)

  – مفاهیم:

در حال حاضر بخش مفاهیم، دربردارنده ۶۹۵ مفهوم اصلی و بنیادین در حیطه علوم شناختی می‌ باشد که کاربران می‌ توانند بر روی هر یک از مفاهیم کلیک کرده و با ورود به صفحه مربوطه، به تمامی اطلاعات مرتبط با همان مفهوم دسترسی پیدا کنند.

  – آزمون ها:

بخش دیگر پایگاه، تحت عنوان آزمون‌ ها می‌ باشد که شامل ۵۱۱ تست سنجش عملکرد شناختی بوده و توضیحات لازم را برای اجرای آزمون‌ ها در اختیار کاربران قرار می‌ دهد.

  – اختلالات:

در بخش اختلالات نیز چهارده گروه اصلی اختلالات نظیر اختلالات خلقی، مشکلات شناختی، اختلالات اضطرابی و… به صورت یک مجموعه کامل و جامع گردآوری شده‌ اند.

  – مجموعه ها:

بخش مهم دیگر در این اطلس، مجموعه‌ ها می‌ باشد که می‌ تواند به عنوان یک منبع کاربردی جهت ارائه اطلاعات در خصوص تئوری‌ های نظری و باتری‌ های سنجش مورد استفاده قرار گیرند. قابل ذکر است که مطالب این پایگاه، با همکاری اعضای متخصص در گرایش‌ های مرتبط با علوم شناختی جمع‌ آوری شده که به صورت یک فرایند پویا، در حال کامل شدن می‌ باشد.

به طوری که پژوهشگران و متخصصین می‌ توانند با ثبت نام در این وبسایت و ایجاد یک حساب کاربری، به عنوان یک همکار داوطلب و از طریق به اشتراک گذاشتن نظرات خود، به ارتقای سطح کیفی و کمی این پایگاه مجازی کمک نمایند.  سایت اطلس شناختی همیشه در حال بروزرسانی می باشد.

این سایت از لینک زیر قابل فراخوانی می باشد.

اطلس شناختی

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب