داشتن فرزند شاد و سرزنده

همه ما خواهان این هستیم که کودکانمان با عشق پرورش یابند و توانایی عشق ورزیدن را داشته باشند، همیشه والدین خواهان این هستند که فرزند شاد و سر زنده داشته باشند؛ اما علی رغم این خواسته زیبا، ما به عنوان والدین تا چه میزان بر شادی و شاد بودن کودکان خود کنترل داریم؟

بعضی از کودکان به طور ذاتی افرادی درون‌گرا و کمتر ابرازگر هستند، بعضی دیگر، از همان سال‌های ابتدایی تولد، کودکانی شاد و برون‌گرا و ابرازگر هستند. بعضی کودکان هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شوند، بدخلق هستند و بعضی دیگران درحالی‌که لبخندی بر لب دارند به شما سلامی گرم می‌دهند. با این حساب می­‌توان ابراز کرد که مقداری از خلق‌وخوی کودکان به صورت ژنتیکی و ذاتی تعیین می‌شود.

واقعیت این است که حتی اگر کودکان به طور ژنتیکی نسبت به بعضی اختلالات خلقی مانند افسردگی آسیب پذیری داشته باشند، این بدان معنا نیست که کودک به حتم مبتلا به افسردگی خواهد شد، چراکه می‌توان با اتخاذ بعضی راه­کارهای محیطی نحوه تأثیر ژن‌ها را بر رفتار و خلق فرد تحت تأثیر و تغییر قرار داد. پژوهش‌ها به وضوح نشان داده‌اند که فرزند شاد، مثبت نگر و سرزنده، ثمره خانواده و محیطی شاد و سرزنده هستند. حال سؤال این است که شما برای اینکه محیطی شاد و مثبت در خانه فراهم کنید باید به چه اقداماتی دست بزنید؟

مرکز روانشناسی اکسیر تمام خدمات خود از جمله مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره جنسی و … را به افرادی که تحت پوشش بیمه بانک های طرف قرارداد اکسیر هستند رایگان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مشاوره آنلاین اکسیر

راهکارهای داشتن فرزند شاد

تعامل با کودک را افزایش دهید

یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای تضمین سلامت هیجانی کودک در آینده این است که او در کودکی احساس هم‌بستگی با خانواده داشته باشد. دوران کودکی که فرد در آن خود را به دیگران مرتبط و دارای ارتباط احساس کرده، کلیدی برای شادی در دوره‌های بعدی است.

خوشبختانه، ما به عنوان والدین قادر هستیم که مهم‌ترین ارتباط مورد نیاز کودک را برای او فراهم کنیم. این ارتباط همان ارتباطی است که کودک با مادر برقرار می‌کند. در این ارتباط ضرورت دارد که کودک از والدین خود عشق و محبت بی قید شرط دریافت کند!

اگر خواهان فرزند شاد و سرزنده هستید، از همان ابتدای نوزادی او را همراه با عشق و گرمای محبت در آغوش بگیرید، به گریه‌هایش با همدلی پاسخ دهید، برای او با صدای بلند کتاب بخوانید، با او غذا بخورید و به همراه او با صدای بلند بخندید. البته در همین حال باید بتوانید برای کودک فضایی را ایجاد کنید که بتواند با دیگران نیز ارتباط عاطفی نزدیک برقرار کند.

پژوهش‌های مرتبط با عوامل خوشحالی و شادی در طی پنجاه سال گذشته “داشتن ارتباط نزدیک با دیگران” را اگر نه مهم‌ترین عامل اما به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در شادی افراد برشمرده است. “کیفیت” این ارتباطات تنها مسئله مهم نیست! بلکه کمیت ارتباطات فرد نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است. به زبان ساده‌تر، هر چه ارتباطات کودک شما بیشتر باشد با احتمال بیشتری در آینده و در زمان حال شاد خواهد بود.

مرکز روانشناسی اکسیر خدمات روانشناختی خود را توسط متخصصین مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره فردی، مشاوره افسردگی، مشاوره اضطراب، مشاوره وسواس و … را به صورت حضوری و غیرحضوری به شما عزیزان ارائه می دهد.

سعی نکنید که کودکتان را شاد کنید!

شاید این جمله کمی عجیب به نظر برسد! اما برای اینکه بتوانید در بلند مدت کودک شاد و سرزنده‌ای تربیت کنید، بهتر است که تلاش نکنید که کودک خود را برای مدت کوتاهی شاد نگه دارید. اگر ما کودکانمان را درون حبابی جادویی بگذاریم و هر آنچه را که آن‌ها درخواست می‌کنند برآورده سازیم، آن‌ها در سال‌های آتی زندگی خود نیز با این انتظار رشد خواهند کرد که هر چه بخواهند می‌توانند داشته باشند! اما همه می‌دانیم که واقعیت دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم چیز دیگری است!

شاید باید به یاد داشته باشیم که ما به‌عنوان والدین مسئول شاد کردن و شاد نگه داشتن کودک خود نیستیم. والدینی که احساس می‌کنند مسئول هیجانات فرزندان خود هستند، نمی‌توانند به کودکان خود اجازه دهند تا احساسات و هیجانات طبیعی خود مانند خشم، ناراحتی، غم و ناکامی را تجربه کنند. متأسفانه کودکانی که در دوره کودکی به طور مناسبی در مورد هیجانات خود آموزش نمی‌بینند، در نوجوانی و بزرگ‌سالی توسط همین هیجانات دچار مشکلات متعددی خواهند شد.

روشهای داشتن فرزند شاد

شادی را در خود بپرورانید

اگرچه نمی‌توانیم حس شادی را در کودکانمان کنترل کنیم، اما مسئول حس شادی خود خواهیم بود؛ و از آنجایی که کودکان هر چیزی را از والدین جذب می‌کنند، کیفیت خلق ما اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. والدین شاد به احتمال خیلی بیشتری کودکان شاد خواهند داشت، در حالی که کودکانی که والدین مبتلا به افسردگی دارند، در خطر ابتلا به افسردگی خواهند بود.

در نتیجه، یکی از بهترین کارها برای داشتن فرزند شاد این است که برای شادی و شاد بودن خود زمان صرف کنید، زمانی را برای استراحت، تفریح و از همه مهم‌تر زندگی رمانتیک خود قرار دهید. تلاش کنید که رابطه خود را با همسرتان تقویت نمایید. اگر والدین حقیقتاً یک رابطه خوب و متعهدانه داشته باشند، شادی کودکان به طور طبیعی به وجود خواهد آمد.


مقاله مرتبط: روحیه ای شاد داشته باشید


فرزند شاد و سر زنده با تشویق

البته خیلی عجیب نیست که اکثر پژوهش‌ها از ارتباط قوی شادی با عزت‌نفس سخن به میان می‌آورند. تقریباً همه ما تائید می‌کنیم که بدون عزت‌نفس کافی نمی‌توان احساس شادی کرد؛ و شاید به علت همین باور باشد که بعضی از ما والدین تبدیل به افرادی می‌شویم که برای هر کار کوچک و بزرگی کودکانمان را به طور تصنعی تشویق می‌کنیم.

کودک ما در یک برگه چند خط ترسیم می‌کند و ما او را پیکاسو می‌خوانیم، یه بازی فوتبال یک شوت نصفه و نیمه می‌زند و ما او را مارادونا یا رونالدوی بعدی فرض می‌کنیم… اما باید بدانیم که این نوع از تشویق می‌تواند در آینده مانعی برای شاد زیستن کودک ما باشد!

خطر این نوع تشویق و تحسین این است که کودک شما فکر خواهد کرد که برای به دست آوردن تحسین شما موظف است که بهترین باشد و یا در تمام رقابت‌ها برنده میدان شود! در نتیجه اگر او نتواند موفق شود، عشق والدین خود را از دست خواهد داد. باید گفت مورد تحسین قرار دادن بعضی ویژگی‌های خاص –مانند هوش، زیبایی، ورزشکار بودن و داشتن حس ورزشی- می‌تواند در آینده حس اعتمادبه‌نفس کودکان را مورد تهدید قرار دهد.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که کودکانی که صرفاً برای توانمندی‌های هوشی خود مورد تحسین قرار می‌گیرند در آینده تبدیل به افرادی می‌شوند که دائماً از این واهمه دارند که مبادا توانایی هوشی خود را از دست بدهند. در نتیجه بهتر است که برای مواردی که باید بدان خاطر کودکان خود را تشویق کنند، ملاکی مشخص و منطقی‌تر در نظر بگیریم، ملاکی که بدان وسیله موارد کلی‌تر و ویژگی‌های کلی‌تر شخصیت کودک مانند، خلاقیت، مهربانی، سخت‌کوشی، پشت‌کار و از همه مهم‌تر فرایند و نه نتیجه مورد تشویق قرار گیرند.

قدر دانی کردن

در انتها باید گفت شادی به طور کلی ارتباط زیادی با احساس قدردانی دارد، پژوهش‌ها نشان داده‌اند که افرادی که احساس قدردانی بیشتری نسبت به زندگی خود دارند در زندگی نگاه مثبت گراتری دارند، در کارها و فعالیت‌هایشان پیشرفت بیشتری می‌کنند و به طور کلی از زندگی خود رضایت بیشتری دارند.

یکی از راهکارهایی که می‌توان از طریق آن احساس قدردانی را در کودکان افزایش داد این است که زمان‌هایی را برای قدردانی در مورد چیزهایی که کودک از وجود آن‌ها در زندگی خود احساس رضایت می‌کند مشخص کنیم، برای مثال می‌توانیم از افراد خانواده بخواهیم که با صدای بلند بگویند که از چه چیزی در زندگی خود احساس رضایت می‌کنند و بابت آن از خداوند قدردان هستند! نکته مهم در این مورد این است که این روند را تبدیل به یک عادت کنیم. در انتها مجموع این عوامل منجر به پایداری احساس شادمانی در زندگی کنونی آینده کودکان خواهد شد.

اینستاگرام اکسیر

عاداتی برای داشتن رابطه شاد

خوشبختی در زندگی می تواند ناشی از بسیاری چیزها باشد. از اینکه چگونه کار معقول خود را پیدا می کنید یا از بودن در طبیعت و قدردانی از اشعه گرم خورشید. بخش بزرگی از شادی و خوشبختی نیز از روابط در زندگی ما حاصل می شود.

“شادی و خوشبختی چیزی از پیش ساخته شده نیست. از اعمال شما می آید.”
-دالایلاما

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب

عاداتی که باعث شادی در روابط می شود

با دیگران طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود

اگر شما مهربان و مفید هستید، تمایل دارند که با شما مهربان و مفید باشند. اگر شنونده خوبی نیستید و یا دیگران را قضاوت می کنید، احتمالا همین رفتار نیز با شما خواهد شد.

مطمئنا استثنا هم وجود خواهد داشت. بعضی از افراد حتی اگر شما با آنها رفتار خوبی داشته باشید، با شما به خوبی رفتار نخواهند کرد. و شما آنچه را که می دهید دریافت نمی کنید.

اما در دراز مدت و در بیشتر موارد این قانون ثابت است.

فقط این اشتباه را نکنید که منتظر شوید دیگران این تغییر را ایجاد کنند و اولین قدم را بردارند. در عوض، فعالانه عمل کنید. در ابتدا چند گام برای روابطی که قصد شروع آن را دارید بردارید و آنچه را که می خواهید دریافت کنید به دیگران بدهید.

شنونده واقعی باشید

هر کس می خواهد احساس کند که درک می شود. وقتی که به کسی گوش می کنید باید با تمرکز کامل آنجا باشید.

جسور باشید

آنچه را که می خواهید قاطعانه درخواست کنید و آنچه را که نمی خواهید بگویید. نه تنها باعث افزایش عزت نفس شما می شود بلکه دیگران به شما احترام بیشتری خواهند گذاشت و این موضوع باعث می شود روابط سالم تر و شادتری داشته باشید.

چگونه می توان جسورتر شد؟

عزت نفس خود را بهبود دهید. هنگامی که عزت نفس خود را بهبود می دهید، یک چیز فوق العاده اتفاق می افتد. شما شروع به احساس شایستگی بیشتری برای چیزهای خوب و بزرگ در زندگی خود خواهید کرد.

به یاد داشته باشید هدایای کوچک از روی مهربانی به دیگران بدهید

فقط یک دقیقه یا ۳۰ ثانیه برای ابراز قدردانی خالصانه خود از کسی وقت بگذارید، این باعث می شود روز یا هفته او را درخشان تر کنید.

یک یادداشت کوچک و شیرین برای شریک زندگی و یا فرزند خود در کفش، کلاه، ظرف چای، زیر بالش یا کتابی که درحال خواندن آن است، بگذارید. این چیز بسیار ساده و کوچک، لبخند بزرگی به چهره گیرنده می آورد.

و به یاد داشته باشید که گاهی اوقات یک تشکر ساده و واقعی شما می تواند تأثیری بزرگتر از آنچه فکرش را بکنید، بگذارد.

چیزهای جدید را امتحان کنید

درگیر شدن در زندگی روزمره باعث خستگی و بی هیجانی در روابط می شود. تنها آرامش داشتن و انجام کارهای قدیمی، تلاش زیادی نمی خواهد اما باعث فرسایش در رابطه می شود. چیزهای جدیدی را امتحان کنید. از منطقه امن خود خارج شوید. و این کار را زمانی انجام دهید که با همسر یا دوست خود وقت می گذرانید.

به عنوان مثال:
یک ورزش، سرگرمی یا رستوران جدید را امتحان کنید.
برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به جایی بروید که انتظار رفتن آنجا را ندارید.

۶- به جای بحث و دعوا روی راه حل ها تمرکز کنید

درگیر شدن فکر روی چرایی و اگرها می تواند بسیار مخرب باشد. چنین اندیشه هایی باعث می شود مسایل ترسناک تر و بزرگ تر از آنچه واقعا هستند به نظر برسد و باعث بی حسی و خشم و رنج غیرضروری شود. روی راه حل ها تمرکز کنید. بله، یکی از شما – یا هر دو شما – ممکن است اشتباه کرده باشد، اما کاری است قبلا انجام شده است و شما یک ماشین زمان ندارید تا به عقب برگردید. بنابراین تمرکز خود را بر روی تکرار آن در ذهن خود و یا بیش از حد  بحث در مورد آن، نگذارید.

مشاوره رایگان آنلاین