همه جا تلفن موبایل خود را به همراه دارید، در کیف، جیب…؟ وقتی مدل جدیدی از آن به بازار می آید، برایتان دشوار است تا با یار الکترونیکی قدیمی خود خداحافظی کنید و دلهره می گیرید؟ وقتی باطری آن رو به اتمام است، احساس می کنید کار خودتان در حال اتمام است!؟

تحقیقات جدید نشان می دهد که یک دلیل روانی برای این وابستگی وجود دارد.

نظریه دلبستگی

در دیدگاه نظریه دلبستگی، گوشی تلفن برای ما نقش اسباب بازی مورد علاقه ی کودکیمان را دارد. (مثل خرس عروسکی)

نظریه دلبستگی نشان می دهد که تجارب اولیه ما، ارتباطات اولیه ما، رفاه و والدینمان، در ریشه ارتباطات نزدیک بزرگسالی ما نقش دارند.

  – شئی انتقالی و موجود بی جان:

نکته ی مهم این است که دلبستگی در اوایل زندگی، می تواند به موجودات بی جان نیز باشد. مثل خرس عروسکی که در این نظریه، شئی انتقالی نامیده می شود.

خرس عروسکی برخلاف پدر و مادر، همیشه کنارمان است و انتخاب استقلال یا وابستگی به آن، دست خودمان است و می توانیم در ارتباط با او ارتباطات دیگر را تمرین کنیم.

تلفن همراه جایگزین عروسک بچگی

آیا اعتیاد به تلفن همراه جنبه مثبتی نیز دارد؟!

همانطور که ورونیکا از دانشگاه بوداپست مجارستان می گوید، تلفن همراه پتانسیل آن را دارد که یک پیوند جبرانی از شی ء را برای ما به وجود آورد. درست است که همیشه از اعتیاد آوری این تکنولوژی انتقاد شده است، اما ورونیکا اعتقاد دارد می تواند جنبه های مثبتی از عملکرد عاطفی بزرگسالان را در رابطه با آن گزارش داد.

در واقعیت تلفن همراه یک ویژگی فراگیر زندگی ما شده و به اندازه ی جمعیت سیاره زمین شده است!

میزان استفاده از تلفن همراه در ایالات متحده آمریکا، به طور میانگین روزی ۳ ساعت و نیم می باشد که این عدد برای جوانان بین سنین ۱۸ تا ۲۴ سال، ۵ ساعت می باشد.

گزارش های بسیاری حاکی از احساس اضطراب، به هنگامی جدایی از تلفن همراه بوده است.

تلفن های همراه به عنوان چهره های جبرانی اسباب بازی های کودکی دارای تمایزاتی هستند. نه تنها می توان آن ها را کنار خود نگه داشت، بلکه می توانند باعث ارتباط ما با افرادی که برایمان مهم هستند نیز بشوند.

حتی اگر توسط آن ها با دوستان و خانواده صحبت نکنید، اما می توانید عکس های آن ها را ببینید، پیام هایشان را بخوانید یا در صفحات مجازی آن ها را دنبال کنید، بازی کنید و یا اطلاعات مورد نظرتان را به اشتراک بگذارید.

میزان تفاوت وابستگی به تلفن های ساده و هوشمند

تیم ورونیکا بر آن شدند تا با آزمونی، میزان تفاوت وابستگی به تلفن های ساده و هوشمند را بسنجند. برای این موضوع سوالاتی در نظر گرفته شد که میزان اضطراب افراد به هنگام جدایی از گوشی، عصبانیتشان از جدا ماندن از گوشی، ترسشان از نیاز به افراد دیگر و مسائل دیگر بررسی می شد. تفاوت معناداری یافت نشد.

نتیجه این مطالعه این است که ما هرگز با گذشت زمان و رشدمان، از خرس عروسکیمان بی نیاز نمی شویم! هرچه افراد بیشتر اضطراب داشته باشند، بیشتر نیاز به گم شدن در دنیای بزرگ تر از خود را دارند.

اگر زمانی موفق شدید که از تماس های معمولی گوشی خود به دور باشید، اما همچنان نیاز به اینترنت گوشی در شما باقی ماند، از خودتان سوال کنید چه چیز مفیدی در این ارتباط هست که در ارتباط واقعی با همان افراد و موضوعات نیست؟

 

منبع:

Konok, V., Gigler, D., Bereczky, B. M., & Miklósi, Á. (۲۰۱۶). Humans’ attachment to their mobile phones and its relationship with interpersonal attachment style. Computers in Human Behavior, 6,1537-547. doi:10.1016/j.chb.2016.03.062

مرکز روانشناسی اکسیر شهرک غرب